Op weg naar Burgos.

3 juni 2017 - Cardeñuela Riopico, Spanje

Gisterenavond  hebben we, in een hele chic eetzaal een fantastisch diner gehad. Je kon kiezen uit wel 7 voor en hoofdgerechten en verschillende desserts. Natuurlijk was er ook volop wijn bij. Hierna nog een kopje koffie en naar bed. We sliepen met wel 20 man op de zaal en om half 10 ging het licht uit. Het was redelijk stil op de zaal maar om 4 uur begonnen de eerste zich gereed te maken voor vertrek. Bij ons liep de wekker om half 7 af. We hebben ontbeten  met de spullen die we zelf in de supermarkt gekocht hadden en zijn om 07.15 vertrokken. Het had die nacht flink geregend en je zag geen hand voor je ogen van de mist. De weg ging gelijk fors omhoog, over 7 km van 900 mtr naar wel 1050 mtr, door het bos en over modderige en gladde geitenpaadjes. We zouden vandaag ongeveer de gehele route van 24 km door het bos lopen. De eerste 12 km was er helemaal niets, alleen op verschillende plekken herinnerings plekken. Eindelijk was daar San Juan de Ortega.

( San Juan werd in 1080 geboren in een rijke familie,na zijn priesterwijding houden hij bruggen en wegen en vestigde zich in het dorp en hielp de pelgrims) We hadden trek in koffie en een broodje. Helaas  er was alleen maar koffie. Het begon wat te regen dus onze regenkleding aan en naar het volgende dorp voor een broodje.

In Agés, het volgende dorpje hebben het welverdiende broodje gegeten. Bij vertrek begon het vreselijk te onweren maar ja een pelgrim moet verder. Het volgende dorpje Atapuerca staat bekend om zijn prehistorische opgravingen maar het museum hierover ligt 3 kilometer van de route. Vandaar via de gladde paadjes klimmen naar de top van de Alto en verder naar ons slaapadres Cardeñuela-Riopico. Vlak voor de afdaling is een labyrint gelegd door de pelgrims. Ooit was er een mee begonnen en nu wordt het steeds groter. Als je daar bent voel je de verbondenheid met alle pelgrims. Ook dat hart laat dat voelen. Uit alle landen, uit alle standen. Hier weet je alle pelgrims zijn gelijk.

Het was weer een mooie etappe, maar zwaar. 3 keer een grote stijging, de afstand (24 km) en de regen. Maar we hebben het weer geflikt

We slapen daar in de herberg Via Minera  een authentieke herberg met mooie douches en kleine slaapkamer van 4 x 2, hier slapen we op stapelbedden met 6 personen.

Morgen een korte etappe naar Burgos

1. Hooijmaijers JWH:
    3 juni 2017
    Beste Johan .Het zal best een mooie tocht zijn maar het weer heb je echt niet mee ,dit maakt het toch wel extra zwaar. Veel succes toegewenst.Toos en Sjef
  2. Rita:
    Weer knap gedaan vandaag
  3. Klaas Buis:
    3 juni 2017
    Heb weer genoten van deze keer 2 verslagen maar het weer zit niet mee en ik zag een knappe kerel.zomder baard dat was jij toch??? Alweer 2 weken om nog 4 te gaanaar het gaat je lukken. Groetjes en tot morgen.
  4. Lion Spijkers:
    3 juni 2017
    Gave tocht Johan, wat ontbering hoort erbij toch? En die baard staat je echt goed veel succes verder!!
  5. Loes de weijer:
    3 juni 2017
    Jammer van het weer ,maar aan de foto s te zien ,mooie kerk en veel historie en daar hou ik ook wel van .ik geloof wel als je ( zoals je schrijft ) je daar bent dat je de verbondenheid voelt met de pelgrims .het lijkt me een geweldig gevoel om dit te doen johan ,hoe meer ik van je lees hoe geweldiger ik het ga vinden .succes voor morgen ook voor de dames
  6. Koos en gerda:
    3 juni 2017
    Je doet. het geweldig JOHAN ik heb peter kolen ontmoet en wilian Raaijmakers daar heb je de groetjes van zij vinden het ook een prestatie van je hou vol Gr en veel liefs van je Amigo Jaime y Gerda
  7. Ineke leegangers:
    3 juni 2017
    Jeetje Johan knap hoor als ik dat allemaal zo lees is het best zwaar ... knap hoor kanjer succes morgen
  8. Anja:
    4 juni 2017
    Wat een mooie verslagen toch weer Johan. Wel jammer dat het weer jullie tegenzit, hopen dat het de komende dagen beter wordt. Succes straks en groetjes van Henk en Anja.
  9. Hans:
    Hallo Johan.
    Let je wel een beetje op, want ik kan me voorstellen dat die paatjes en weggetjes goed glad kunnen worden. De verhalen worden steeds mooier, en vooral de foto's.
    Hou vol Johan jij gaat het halen.
    Groetjes. Hans en Maria.
  10. A.J.:
    Mooie foto`s
  11. Jane:
    5 juni 2017
    Weer prachtige foto's Johan. Knap van jou en de anderen om zo door te zetten.
  12. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Door mist , regen , wind , warmte , doorzetters zijn jullie zeker !
  13. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Aaaamai , dat houtsnijwerk , zo mooi , echte kunst he .
    Ik denk dat dit een van de mooiste kathedralen is !
    Zoiets ziet niemand die zo geen camino loopt zoals jullie .