Dag 13, van Belorado naar Villafranca Montes de Oca

2 juni 2017 - Villafranca Montes de Oca, Spanje

Vandaag een wat kortere etappe. Vanmorgen even wat uitgeslapen, tot half 7. Walter had voor ons een goed ontbijt gemaakt met zelfs een zacht gekookt eitje. Hierna zijn we om 07.45 uur met de taxi terug gegaan naar Villamayor de plek waar we gisteren zijn gestopt.

Het was wat bewolkt en er was kans op onweer. Toen wij vertrokken liep er een hond met ons mee die we maar niet kwijt raakte. Na ongeveer 4 km werden we ingehaald door andere pelgrims en de hond liep met hun mee, wij waren er vanaf. In Belorado, een stadje waar door Alfonso el Batallador in 1116 nieuw werd ingeblazen, hebben we koffie gedronken en wat inkopen gedaan. Het stadje heeft een mooi plein met een kerk.

Op de andere kerk zitten verschillende ooievaars die vreselijk klepperen. We gingen weer verder en liepen weer langs de N-120.

Niet zo  hinderlijk omdat we hoger liepen. Het werd warm en erg broeierig maar de regen bleef uit. We liepen weer door velde en het ging steeds maar omhoog door de gehuchten Tostantos, Villamvista en Espinosa del Camino. In Espinosa, 3 huizen, kerk en een bar hebben we de lunch gebruikt, heerlijke tomaten met azijn, olijfolie en stokbrood.

De lucht werd dreigender en de benauwdheid nam toe maar geen regen. He was nog 3 km naar onze slaapplaats en we hoopte droog aan te komen. We liepen erg snel en gelukkig, buiten een paar druppels, zijn we droog aangekomen. (Terwijl ik dit schrijf valt het met bakken naar beneden) We slapen in een 3 sterren  hotel met een deel die geschikt gemaakt is voor pelgrims. De eigenaar van dit hotel heeft de Camino gelopen en wilde iets terug doen voor pelgrims.

Van het dorp Villafranca is niet veel meer over van de Visigotisch bisschoppelijk stoel van Auca, in het latijn Oca geheten wat naast het huidige dorp lag. Het dorp werd in 1075 verwoest door de Moren. Alfonso VI was van mening dat er een nieuw dorp op de Camino moest komen. In de oude school is nog een Refugio. De kerk is aan Santiago gewijd en ziet er weer prachtig uit na de restauratie.

Nog 526,9 km te gaan.

1. Wies:
    3 juni 2017
    Hoi Johan,
    Weer z`n mooi verhaal, je bent en kanjer.
  2. Hans:
    Hallo Johan.
    Jammer van dat slechte weer maar hou vol hé manneke.
    Groetjes blijf je volgen houw doe.
    Hans en Maria.
  3. A.J.:
    4 juni 2017
    Mooi die geschiedenis van die plaatsen, die je weer geeft.
  4. Jeanne Baks:
    4 juni 2017
    Klopt je hart al sneller als je aan het einddoel denkt? Hoe vergaat het de dames die samen met jou op weg zijn? Moet geweldig zijn om dit met gelijkgestemde zielen te doen.
    Hartelijke groeten uit Oosterhout
  5. Yvonne Bakkers:
    4 juni 2017
    Tof om die verhalen te lezen Johan.
    Succes!