EINDELIJK In SANTIAGO

4 september 2021 - Santiago de Compostela, Spanje

Labacolla naar Santiago. 14 graden in de middag 23 graden

Gisteravond nog lekker in het restaurant gegeten met een goed flesje wijn.                  Om 7 uur opgestaan, alles weer in de rugzak en na het ontbijt, koffie, tostada, jam en een zumo de rugzak om gedaan en weer op pad. Het was nog wat fris, de zon was nog niet op. Er is niks vreugdevol aan de geasfalteerde  klim, van ongeveer 5 km, naar Monte do Gozo.. enige onderbreking zijn de gebouwen van het televisiestation van Galicië. Stukje verder ligt de camping San Marco waar een kop koffie gedronken hebben. Er waren niet veel pelgrims onderweg, Dit eigenlijk de hele periode niet. De uitbaters klaagde dat het niet zo goed gaat,, Corona. Aangekomen op de berg hebben we even een stempel gehaald bij het kapelletje waar een Nederlandse vrijwilliger ons nog aansprak.Er liggen hier wat gedenkstenen en een ervan is van Paus Johannes.  Paulus II, die hier in1992 is geweest. Als je tussen de eucalyptus bomen kijkt zie je de grote kerk liggen. Hierna volgt en nog een lange afdaling naar de stad. Bij de eerste bebouwing loop je over de snelweg de stad in en dan is het nog een uurtje lopen naar de kathedraal, teleurstellende kan eigenlijk niet. Bij de kathedraal aangekomen hadden we een emotioneel moment waarbij er tranen vloeiden……. van blijdschap en verdriet. We hebben het volbracht!!!!!. In Santiago is het erg druk, niet alleen pelgrims naar ook veel dagjesmensen en mensen die voor het wielrennen komen. Morgen de laatste dag van de Vuelta, tijdrit, die hier aankomt. Op het plein zijn ze hiervoor van alles aan het opbouwen. We slapen in een oud nonnenklooster naast de Kathedraal in      “Nonnecellen” mooi en erg schoon. Omdat we net naar de middag aankwamen en Rita naar het toilet moest hebben we eerst een broodje gegeten en een pilsje en wijntje genomen. We hebben net de was gedaan, een douch genomen zodat we fris een fruitig de stad in kunnen.

Morgen schrijf ik het slot van deze reis.

1. Marie-Therese:
    4 september 2021
    Eindelijk blij en trots dat jullie in Santiago aangekomen zijn!! Lion zou ook zo trots geweest zijn!!!🌟 Complimenten ook aan Rita!! Dikke kus💋
  2. Antoon:
    4 september 2021
    Je taak is volbracht Johan, nu met Rita genieten van het laatste moment. Bravo top.
  3. Mea:
    4 september 2021
    Hier hiep hoera eindelijk gehaald ben heel trots op jullie rita en Johan xxxx gr mea
  4. Myra Weeterings:
    4 september 2021
    Wat speciaal en missie volbracht, toppie, geniet ervan ❣
  5. Jorien Michielsen-Habraken:
    Het is dan tenslotte je gelukt. Goed van jullie. Gefeliciteerd
  6. Ewald Beerens:
    4 september 2021
    Johan Je bent en blijft een doorzetter! Geweldig wat jij en Rita voor elkaar hebben gekregen! Zeker iets om trots op te zijn. Zo kennen we je weer !!
  7. Hannie:
    Gelukt😍
    Gefeliciteerd ❤
  8. Ellen:
    4 september 2021
    Heerlijk Johan en Rita, 3 x scheepsrecht. Kan me voorstellen blijdschap en emotie. Zat zelf ook te janken. Heerlijk gevoel nu, geniet ervan.
  9. Marijke:
    4 september 2021
    Jullie hebben het gered...top..
  10. Antoinette van Uitert:
    4 september 2021
    Écht geweldig wat jullie nou samen volbracht hebben, alleen maar respect voor jullie, het is een pelgrimstocht geworden met mooie uitdagingen en droevige dagen maar wat een volhouder ben jij Johan, het is gelukt met Rita, je steun en toeverlaat!
  11. Klaas Buis:
    4 september 2021
    Na alles wat er gebeurd was hebben jullie het samen volbracht en ik weet zeker Dat Lion erg trots op jullie zijn en wij ook GEFELICITEERD KANJERS
  12. Corrie:
    4 september 2021
    Wat een prestatie.. !! Fijn dat jullie dit samen hebben kunnen volbrengen..🙏😘
  13. Jan Weeterings:
    4 september 2021
    Mooi dat je eindelijk (!) op de eindbestemming bent aangekomen. Lion heeft vast (op een of andere manier) met jullie meegelopen.
  14. Anny en John:
    4 september 2021
    Wat fijn dat het einddoel is bereikt een fantastische prestatie van jullie en wat bijzonder om dit samen te kunnen beleven. Laat van alle emoties die er zijn de blijdschap bovenaan staan geniet nog vanavond en morgen.
  15. Alsida:
    Fantastisch gedaan . Een ervaring rijker. Gefeleciteerd
  16. Ans Broers:
    4 september 2021
    Eindelijk een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan, en jullie hebben het gehaald, trots, super trots Johan en Rita, Chapeau. 👍🏻🍾🥂
  17. Mart v Logten:
    4 september 2021
    Johan en Rita jullie zijn echte toppers en doorzetters
  18. Anneliese Dirks:
    Super, gefeliciteerd 🌸
  19. Jos en Jeanine Leytens:
    5 september 2021
    Gefeliciteerd. Een reis om nooit te vergeten.
  20. John & Andrea:
    5 september 2021
    Wat fijn om te lezen dat jullie samen de El Camino hebben afgerond...top.

Johan & Rita genial, muy hermosa !!
  21. Hans v Helderen:
    5 september 2021
    Top Johan is een mooie afsluiting met gedachtenis aan Lion, ik ken de plek daar ook goed het geeft je toch veel voldoening. Mooie afsluiting.
  22. Toine van alphen:
    5 september 2021
    Geweldig , een top prestatie.
  23. Peter en lia:
    5 september 2021
    Johan en Rita Geweldig dat jullie het op deze wijze hebben afgesloten
    Super trots op jullie
  24. Cees Uijtdewilligen:
    Well done Johan en Rita!👍
  25. Jane:
    5 september 2021
    Hartstikke goed hoor. Geweldig !!
  26. Dré en Angela:
    5 september 2021
    Nou jullie kunnen trots op jezelf zijn hoor, 2 duimen omhoog 👍👍Ik weet zéker dat Lion ook apetrots zou zijn geweest....top prestatie, wij doen het jullie niet na !! Liefs van ons Dré en Angela
  27. Iwan SPIJKERS:
    6 september 2021
    👍💖💪
  28. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    7 september 2021
    Wat fijn om het te hebben afgemaakt en de tocht volbracht wat zou Leon trots zijn geweest