Burgos een historisch stad!

4 juni 2017 - Burgos, Spanje

Na het eten, wat erg lekker was, zijn we om 21.30 naar bed gegaan en zijn om 06.30 opgestaan. Het had de hele nacht geregend en gestormd. We gingen in regenkleding op pad want de vooruitzichten waren niet goed. Onderweg besloten we om de oude route te nemen want de mooiere route langs de rivier was misschien niet begaanbaar. We hebben maar een buitje gehad dus het viel allemaal wel mee.

Het was vandaag niet zo'n mooie route want na een km of 6 liepen we door een industrieterrein en daarna door de stad.

We waren om 11.00 uur in Burgos en hebben lekker een bakje koffie gedronken. We kozen ervoor om s 'middags warm te eten en zijn toen naar een wel bekend restaurant gegaan. We waren net op tijd want net na ons moesten de mensen al wachten. Het was een voortreffelijke maaltijd.

Daarna zijn we naar de Cathedral geweest en hebben daar, met een oortje, 1,5 uur rondgelopen.

Burgos de hoofdstad van de provincie Burgos is niet ontstaan door de pelgrimsroute maar is er wel belangrijk door geworden. De vestiging van handel drijvers en kooplieden, aangetrokken door de  bedevaartgangers naar Compostela en de bouw van een hospita, om ze onderdak te geven veranderde de kleine burcht, die in 884 werd gesticht door Diego Rodríguez Porcelos, in een stad die steeds groter en veiliger werd.in de loop der jaren hebben er veel veranderingen plaatsgevonden en gaven de stad de nodige impuls. De pelgrims kwamen de stad in door de ommuurde oude centrum waar winkeliers, kunstenaars en ambachtslieden zich gevestigd hadden. Deze straat, Calle Calzades, heet nog steeds zo en de pelgrims lopen hier nog steeds door. De Cathedral stamt uit 1221 en is diverse keren verbouwd.

Burgos betekend een keerpunt in het ritme van de pelgrim op de Camino. Vanaf hier tot na Léon is het afgelopen met de bergen, de groene valleien en de glooiende vlaktes. Een nieuw en interessant deel van de Camino dient zich aan, een deel dat strakker en soberder is. Ik ben benieuwd.

Dadelijk douche en nog even een klein hapje eten en dan weer naar bed.

1. Marian:
    4 juni 2017
    Wauw, dat ziet er geweldig uit!
  2. Ineke leegangers:
    4 juni 2017
    Wat een schitterende foto's Johan wat een geweldige trip maken jullie ... nou pelgrim succes morgen kijk alweer uit baar hè volgende verhaal en foto's ...
  3. Loes de weijer:
    4 juni 2017
    De cathedral is indrukwekkend ,want die hebben wij ook gezien ,maar wel mooie foto s .voor morgen succes
  4. Marlene:
    4 juni 2017
    Geweldige plaatjes ! Ben erg onder de jndruk van je tocht Johan.
  5. Toos Van ROSMALEN:
    5 juni 2017
    Indrukwekkend Johan en wat een mooie foto, s fijn dat we jullie mogen volgen succes
  6. Jane:
    5 juni 2017
    Heel mooi die foto's, zo imposant. Dat geeft jouw reis wel diepgang, mooie ervaringen Johan. Om nooit te vergeten.
  7. Hans:
    Hallo Johan
    Wij vinden het geweldig wat je doet, en dat we mee mogen genieten.
    Mooie foto's en leuke verhalen.
    Kijk al weer uit naar je volgende beleving daar zo ver van huis.
    Hans en Maria. Groetjes.
  8. Jeanne Baks:
    5 juni 2017
    Wat zijn jullie al vér! Het is toch een aardig stukkie lopen! Weer of geen weer. Je ziet veel en waarschijnlijk praten jullie ook veel.
    Zullen ook wel veel emoties los komen. Of je komt jezelf tegen. Kan ook. Petje af voor jullie en bedankt voor de mooie reisverhalen en foto's.
  9. Koos en gerda:
    5 juni 2017
    Johan we genieten nog steeds van je mooie verhalen en foto's groetjes van koos en gerda
  10. Anja:
    6 juni 2017
    Prachtige foto's weer Johan
  11. Kees Timmermans:
    7 juni 2017
    Een relaxte dag vandaag en mooie foto's.
    Succes pelgrim.
  12. Anita van der heijden: