SANTIAGO LIGT NOG MAAR OP EEN SCHELPAFSTAND!!

10 mei 2018 - Ribadiso, Spanje

SANTIAGO LIGT NOG MAAR OP EEN SCHELPAFSTAND !!

Vanmorgen koud een gure wind 7 graden, vanmiddag volop zon, veel wind 17 graden.

Vanmorgen, na het ontbijt vertrokken wij voor de langste etappe (27 km). Het was koud en er stond een stevige gure wind.
Het tempo zat er goed in vrij snel kwamen we in Casanova, een paar huisjes vormen het gehucht dat de laatste bewoonde plek is in de provincie Lugo.
De steekschool is nu een herberg.
Ongeveer en half uurtje verder, nadat we de rivier de Porto, hadden overgestoken kwamen we aan in de provincie A Coruña.
We liepen door een bos van eucalyptus bomen, waarvan er veel zijn in deze provincie.
Op weg naar Leboreiro,een cruceiro (kruisbeeld) kijk uit over de geplaveide Calle Mayor met zijn eeuwenoude stenen huizen. Op het 2e plein met een mooi voorportaal van de kerk van de Virgin de las Nieves en de gevel van een oud pelgrimshospitum, gesticht on dr 13e eeuw door de fam Ulloa.
Het is een dag van klimmen en dalen en er waren pittige klimmen bij.
Na een tijdje kwamen er in Melide. Hier bevindt zich de beste herberg van Galicië.
Het staat op de Plaza del Convento. Juist op dit plein staat het Hospital del Sancti Spiritu (hospitium van de heilige geest) dat on 1375 gesticht werd. Wij gebruikte hier de lunch en raakte in gesprek met Rinus. Hij was een ondernemer uit Gemert en was hier een nieu bestaan aan het opbouwen een nertsenfokkerij, iets wat in Nederland verboden is. Zijn bedrijf in Nederland moest hij sluiten met een vergoeding van €0,00. Ook hier liep hij tegen allerlei problemen aan.
We vervolgde onze weg, met klimmen en dalen tussen de eucalyptusbomen en kwamen in Boente. De buurtschap ligt langs de autoweg en bij de afdaling naar de rivier de Boente starten we met het bedwingen van de heuvels die het voor het zeggen hebben op deze etappe. Het eindeloos stijgen en dalen als in en achtbaan duurt tot in
Ribadiso da Baxio de plek waar we overnachten.
Maar voordat er zover waren kwamen we door Castañeda. Hier zouden, volgens Ameyeric Picoud de ovens hebben gllestaan waar kalksteen gemaakt werd voor de bouw van de kathedraal van Santiago van de stenen, die de pelgrims hadden meegebracht, uit Triacastela.
Het was vandaag een lange en mooie etappe en maakte de dag van gisteren weer goed.

We zijn nog maar twee dagreizen van het graf van de apostel af. Nog een kleine krachtsinspanning en wij, pelgrims, staan aan de poort van onze droom.

1. Koos en gerda:
    10 mei 2018
    Fijn dat je droom na zoveel inspanning uitkomt dat zal een ontlading worden we leven mee Gr en alvast bedankt voor de foto's en reisverslagen zet m op gr
  2. Martin Laarhoven:
    10 mei 2018
    Oke. Dit hebben jullie ook weer achter de rug. En komen jullie steeds dichter bij het eindpunt. Ik vindt dat Iwan wal moet lachen als hij op de foto mag. Ha ha. Morgen weer veel succes. De laatste loodjes. Groetjes Martin
  3. Dave Kloet:
    Jullie zijn toppers...
    ooit wil ik het ook doen vanaf st jean...
  4. Antoinette van Uitert:
    10 mei 2018
    Jullie zijn echt kanjers, en dan ook nog tijd nemen om iedere dag een reisblog bij te houden waarvan wij genieten en bij mij de gedachte opkomt om in dit gebied ook eens een kijkje te willen nemen, jullie sturen zulke mooie foto's erbij! Vanuit onze luie zetel genieten wij tot en met de laatste etappe van jullie "droom" en wensen jullie voor de laatste loodjes heel veel sterkte maar zeker ook heel veel wandelplezier toe! Geniet van de laatste dagen op jullie tocht van de omgeving en van mekaars gezelschap, jullie zullen het missen als het voorbij is!
  5. Rita:
    10 mei 2018
    Weer knap gedaan nog een Klein stukje
  6. Monique:
    10 mei 2018
    Het eindpunt komt in het zicht
  7. Dré en Angela:
    10 mei 2018
    Het einde van jullie tocht in zicht.....dat zal waarschijnlijk toch ook wel een opluchting zijn.
    Veel sterkte nog deze laatste kilometers !! Lion, volgende week zien we jou en Treske bij ons, we zijn ontzettend benieuwd naar je verhaal.
    Voor jullie alle drie een hele goede terugreis gewenst komend weekend !
  8. Vic en Vera .:
    10 mei 2018
    Nu nog het laatste stuk van deze onvergetelijke camino . Geniet er nog van want het is weeral bijna voorbij .
  9. Marie-Therese:
    10 mei 2018
    Vandaag nog een kaarsje voor jullie aangestoken in de hasseltse kapel als steun voor jullie laatste loodjes.
  10. Ineke leegangers:
    10 mei 2018
    Jeetje wat gaat het toch snel geniet ervan is weer zo voorbij kanjers zijn jullie
  11. Sanne:
    10 mei 2018
    Succes met de laatste loodjes! Blijf genieten!
  12. Marlene:
    10 mei 2018
    Johan weer knap gedaan. Nu heel dicht bij je droom om deze tocht te volbrengen . Leuk om ook steeds je verhaal te lezen met daarbij de mooie fotos. Succes voor morgen!
  13. Lies Schut:
    10 mei 2018
    Wij vinden het knap van jullie, bijna bij de eindspurt. Nu kan er toch niks meer fout gaan? toch????
  14. Klaas Buis:
    10 mei 2018
    Jullie zijn er bijna nog een klein stukje rn dan komt je droom uit samen met zoon en broer tespect mannen en bedankt 👍👍👍voor de mooie foto's en verslagen
  15. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    10 mei 2018
    hopelijk morgen iets beter weer zou leuk eind van de tocht zijn twee dagen zonnetje
    mooi verhaal weer de foto,s is genieten zet hem op morgen fijne nacht
  16. Margreth en Danny:
    10 mei 2018
    Klasse en respect heren, dit laatste stukje wordt een triomf tocht! Nu moet het lukken.
  17. Wies:
    10 mei 2018
    Weer prachtige foto`s. Het einde van de tocht is in zicht, wat een mooie, levendige verhalen, het LIJKT bijna alsof ik met jullie meeloop.
  18. Jeanne klijberg:
    10 mei 2018
    Weer een mooi verhaal en foto's!
    Een goede nacht, en vanaf morgen de hele dag " we zijn d'r bijna" zingen!!
    Succes voor de laatste dagen.
  19. Jane:
    10 mei 2018
    Wat gaaf Johan en anderen. Nog ff volhouden en jullie worden beloond voor jullie doorzettingsvermogen.
  20. Koos Verheijden:
    10 mei 2018
    Super johan nog even gaat goed komen succes
  21. Peter en lia:
    10 mei 2018
    Knap mannen petje af .de laatste kilometers ,kan geen bezwaar meer zijn en dan is het jullie toch gelukt bedankt voor de mooie verhalen en foto's
  22. Mea:
    10 mei 2018
    Zet hem op mannen nog n klein stukkie ik vind het heel knap
  23. Mea:
    10 mei 2018
    Ik vind het knap nog een klein stukkie mannen zet hem op gr mea
  24. Gwenda Spijkers:
    11 mei 2018
    Wat moet je nog schrijven na al die mooie reacties? Nou.... uhm.... zet hem op! Alledrie maar vooral ook Johan om je hele Camino te voltooien!
  25. Anja:
    11 mei 2018
    Nog even volhouden en dan komt je droom eindelijk uit Johan. Wat een prestatie ! Je bent een topper !! Veel succes deze 2 laatste dagen.
  26. Toine van alphen:
    11 mei 2018
    Bedankt voor de mooie foto's en verhalen Johan, veel succes voor de laatste dagen. Geniet ervan
  27. Pieter van der Meer:
    11 mei 2018
    Kunnen jullie als jullie zijn gearriveerd in Santiago ook niet gewoon even teruglopen naar Tilburg? Ik ben zo gewend aan deze reisverslagen; ik ga ze missen! Buen camino!