HET BEGINT OP TE SCHIETEN!!

9 mei 2018 - Palas De Rei, Spanje

Vanmorgen zwaar bewolkt/fris 11 graden, vanmiddag
bewolkt/motregen en een waterig zonnetje, 15 graden.

Gisteravond hilariteit op onze kamer in het hostalletje waar wij ovetnachten. Er stond een 1 en 2 persoonsbed.
Iwan en ik in het 2 persoons en Lion in het 1 persoons. Plotseling stond Iwan op vloog maar zijn rugzak en haalde airlounge uit zijn rugzak ( ik lag volgens hem in zijn oor te snurken)en liep wel 3 keer, in zijn onderbroek,over de gang om dat ding te vullen.
Er zat wat lucht in maar niet voldoende om op te slapen.
Toen is hij maar weer in bed gekropen met zijn hoofd aan het voeteind.

Vanmorgen, na een goed ontbijt, vertrokken we voor een lange etappe. Het was een forse klim naar onze eerste rustplaats Gonzar. Een langgerekt dorpje waar de oude school is omgetoverd naar een albergue. Iets wat je wel meer ziet in Galicië. We klimmen weer verder naar het gehucht Castromaior, hier zijn geen voorzieningen wel zie je eucalyptusbomen. En maar weer verder naar boven Hospital de la Cruz dient zich aan. De naam verwijst naar een pelgrimshospitum dat rechts in het begin van het dorp staat. En maar weer omhoog, zeker mijn favoriet bezigheid niet, naar de kleine dorpsketen Ventas de Naróm.
Dit dorp lijkt in niets op het handelscentrum van vroeger. Hier verzamelde pelgrims krachten voordat ze de Sierra de Ligonde overstaken.

Via asfalt bereikte we, in de regen, top van de col de Ligonde (756 meter). Bij een langzame afdaling komen we nog langs een stokoude eik, een van de intersantsse dingen van de hele route.
Ligonde, was een belangrijke halteplaats op de Jacobusweg. Hier is nog een begraafplaats voor pelgrims bewaard gebleven naast een nu verdwenen hospitium van de Orde van Santiago.
Na Aitexe, de naam kerk in het Gallische komen we, na een saai tocht van dik 25 km aan in Palas de Rei. Het is een redelijk groot modern dorp,verder niets bijzonders Hier brengen wij de nacht door. Na nog enkele pittige etappes hopen we zaterdag in Santiago aan te komen.

1. Gwenda Spijkers:
    9 mei 2018
    Heel veel succes met de pittige etappes en Iwan succes met de pittige nachten!
    Heel vreemd maar tijdens het lezen zag ik het beeld al helemaal voor me... hoe Iwan 3x op een neer loopt om lucht in dat airbed te krijgen. Hihi....
  2. Jeanne Baks:
    9 mei 2018
    Lachen....!! Maar ik hoop dat jullie toch fit genoeg zijn om het einddoel te bereiken!! Heel veel succes. Ik kijk ook uit naar die foto’s!
  3. Sandy:
    9 mei 2018
    Ik zie hem al rennen in zn onderbroek 😂😂
  4. Loes de weijer:
    9 mei 2018
    😂😂😂 fijn dat je er bij bent iwan .altijd gezellig met je vadertje in een bed .dat gebeurd niet zo veel meer .jammer van het weer ,maar toch weer genoten van de foto s en ik wens jullie zoals elke dag ,weer succes
  5. Klaas Buis:
    9 mei 2018
    Arme iwan ha ha wat zullen jullie gelachen hebben en lion lekker door slapen zie het zo voor me maar toppers op naar de eind bestemming nog even door lopen groetjes.
  6. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    9 mei 2018
    ik kan me zo voorstellen dat Lion ongeveer slappe lach heeft gehad ja en hem kennende gaf dat het muziekje er wel bij Iwan al dansend door de zaal geweldig
    en ook weer mooi verhaal geschiedenis en leuke foto,s kop op mannen laatste loodjes he ....
  7. Martin Laarhoven:
    9 mei 2018
    Oke mannen. De laatste loodjex wegen het zwaarst. En daar hoort de nacht rust ook bij. Dat alles met wat hindernissen. Dat is alleen maar leuk voor later. Het was weer een ooi verhaal. Jullie morgen weer veel succes. Groetjes Martin
  8. Antoinette van Uitert:
    9 mei 2018
    Wat een verhaal haha 😂🤣over de nachtelijke avonturen van Johan en Iwan😴😴! Dit vergeten jullie nooit meer maar ook deze hele tocht niet denk ik zo.
    Nog een paar dagen want het eindpunt is in zicht dus nog ff volhouden mannen, Santiago wacht op jullie! Succes voor morgen!
  9. Marie-Therese:
    10 mei 2018
    Nou Iwan volgens mij heb je meer moeite met slapen dan lopen🤣🤣
  10. John & Andrea:
    10 mei 2018
    Ateam, geweldig samen lopen, samen eten, samen snurken...wat een team!!
  11. Ineke leegangers:
    10 mei 2018
    Haha zoiets is altijd leuk heb 2dagen niet gereageerd omdat ikzelf de 11 stedentocht aan het wandelen ben geen tijd gehad om te lezen en foto's te kijken vandaag vroeg naar bed dus ja ik ben er weer .. heel veel succes met de laatste loodjes ... heb weer van je verhaal en foto's genoten