EEN RUSTIGE DAG.

3 mei 2018 - Pieros, Spanje

Vanmorgen 5 graden bewolkt, vanmiddag 17 graden en vooral na 15.00 uur veel zon.

Gisteren, na nog een wijntje gedronken te hebben zijn we rond 21.00 uur naar bed gegaan. Het was koud en er was niet veel te beleven. We zetten geen wekker want we konden pas 08.00 uur
ontbijten.
Om 07.15 schrokken we wakker en na het wassen en ontbijt zijn we om 08.30 uur opgestapt.
Omdat we gisteren wat meer gelopen hadden was het vandaag een makkie.
Na Colombrianos kwamen we in Fuentes Nuevas, een klein plaatsje met mooie voorbeelden van de architectuur van El Brierzo.
Jammer dat dit verloren gaat tussen de wirwar van moderne gebouwen.
Mooi is de kerk van La Asunción. Door alle nieuwbouw mogelijk te fotograferen. Wel hebben we de rijkdom binnen kunnen vastleggen. Op het einde van het dorp houdt het asfalt op.
De onverharde weg loopt door een intensief bebouwde vlakte, vooral wijnbouw, naar Camponaraya, een groot saai dorp. Hier lopen we snel doorheen en over de snelweg dalen we weer heerlijk af naar de wijnvelden. De rijkdom en de mooie natuur in dit deel van El Bierzo zijn een lust voor het oog. De weg gaat verder naar Cacabelos, een mooie enclave op de oevers van de rivier de Cúa. Het stadje werd gebouwd in de 12 eeuw door het bisdom van Compostela en het wordt al vermeld in de meeste middeleeuwse gidsen: als Carcavellus. De oude route loopt net als de huidige langs de kapel van San Roque, waar een pelgrimshospitiuum werd gesticht. Vlakbij Cacabelos ligt het Centro de la Ventosa, de vermoedelijke plek van het vroegere Keltische Bergida en het latere Romeinse Bergidum Flavium, waar de streek uiteindelijk zijn naam aan dankt.
Over de rivier Cúa kom je nog langs het sanctuarium Virginia de las Angustiad (onze lieve vrouw der Smarten) hier bevindt zich ook een pelgrims herberg maar wij gaan verder naar Pierros een klein dorpje waar we in een alternatieve herberg gaan overnachten.
Vanavond weer op tijd naar bed want morgen hebben we een pittige etappe voor de boeg naar eerst nog een wijntje en een alternatieve maaltijd.

1. Antoinette van Uitert:
    3 mei 2018
    Wat heerlijk dat jullie vandaag wat zonniger weer hebben gehad.
    Lekker eten en slapen en succes morgen voor weer een nieuwe pittige wandeling! Jullie doen het goed zo te lezen👍🏻👍🏻
  2. Rita:
    3 mei 2018
    Fijn dat het weer wat beter is
  3. Johan en Marion Nieuwenhuizen:
    3 mei 2018
    Geweldig mooi om samen met je broer te lopen hoeveel km lopen jullie per dag
    Succes
  4. Leo en Petra:
    3 mei 2018
    Leuk om te lezen wat jullie beleven.
    Succes met alle kilometers die jullie nog moeten afleggen en geniet van alles wat jullie tegenkomen.
    Mooier kan het niet worden...🤭
  5. Loes de weijer:
    3 mei 2018
    Fijn dat het zonnetje gaat schijnen ,en geweldig dat ik al dit mooi s kan zien via jullie foto s ,geniet van jullie wijntje en eten .en voor morgen .succes
  6. Klaas Buis:
    3 mei 2018
    Top mannen en weer een mooi verhaal en gped weer succes morgen
  7. Mieke:
    Ha Johan
    Je Camino is begonnen en ik heb er helemaal vertrouwen in dat het gaat lukken. Ik wens je met je broer en zoon een fantastische Camino toe.
  8. Loek Luijten:
    3 mei 2018
    Ik ben blij voor jullie dat het weer een beetje opknapt. Geweldige prestatie
  9. Martin Laarhoven:
    3 mei 2018
    Oke manne, morgen er weer tegenaan veel succes en op naar het mooie weer. Groetjes martin
  10. Jane:
    3 mei 2018
    Mooie plekjes weer Johan. Je moet er wat voor over hebben maar wat een mooie herinneringen weer.
    Groetjes 🍷☕🌞
  11. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    3 mei 2018
    mooie foto,s weer en leuk verhaal nu maar beetje warmer dan succes morgen
  12. Mea:
    3 mei 2018
    Succes morgen hopelijk weer een mooie tocht morgen gr mea
  13. Anja:
    4 mei 2018
    Mooie foto's Johan en gelukkig wat beter weer. Hopen dat het zo blijft. Veel succes samen
  14. Ineke leegangers:
    4 mei 2018
    Fijn dat het wat warmer word Johan wat maken jullie een fantastische reis .. Ik geniet mee van al dat moois . Succes
  15. Lies Schut:
    4 mei 2018
    Johan en Leon: hoedje af voor jullie onderneming, door weer en wind over al die slechte paadjes! Gelukkig nog maar 200 km.! Moet te doen zijn!
  16. Hans sweep:
    5 mei 2018
    Johan en Lion goed bezig, jullie vorderen gestaag. Woensdag in de komende Focus op Reeshof schrijf ik er een artikel over. Leuk detail ik ga met mijn vrouw Yne half juni naar Santiago de Compostella maar dan wel met de camper.