BOVEN WACHT GALICIË!

4 mei 2018 - Vega de Valcarce, Spanje

Vanmorgen zonnig 12 graden, vanmiddag zonnig 18 graden.

Blijf aub je berichtjes sturen wij genieten ervan.

Gisteren in, een gezellig gezelschap van Amerikanen, Spaanse, Italiaanse,Ierse, Belgisch, Nederlandse, een Deen en een Canadese, heerlijk een vegetarische maaltijd gegeten. Daarna nog wat bij gekletst en om 21.00 uur naar bed. Er wachtte ons een tocht van 25 km. Buiten, dat de deur piepte, als iemand naar de wc moest, heerlijk geslapen. Na het ontbijt van 07.00 uur en van iedereen afscheid genomen te hebben gingen we weer op pad.
We gingen, door de wijnvelden richting Villafranca del Bierzo. Bij aankomst in het dorp stuit je op de vrijstaande Santiago kerk, in de Romaanse Lombardische stijl en zijn schitterende portada del Perón poort van de vergiffenis,( helaas waren er allerlei werkzaamheden)
Dit was een privilege van paus Calixto III aan zieke of kreupelen pelgrims verleende die door deze poort naar binnen gingen. Ze kregen de zelfde aflaat en gunsten die ze gekregen zouden hebben als wanneer ze in Santiago zouden zijn aangekomen. Dit stelde Villafranca gelijk aan Compostela.

Na Villafranca lopen we door het dal van Valcarce, dat naar de de col de Piedrafita loopt, de natuurlijke weg uit Villafranca en de enige doorgang tussen Castilië en Galicië. Dat wisten de Ingenieurs en wegenbouwers die steeds nieuwe verbindingswegen tussen de meseta maar al te goed of het nu ging om primitieve schapen weggentjes of om de moderne autoweg naar het noordwesten, En ook hier loopt de Camino naar Santiago. Iedereen moet over deze bijzondere doorgang wat voor kort nog een groot probleem voor de pelgrim was. De pelgrim moest vroeger de weg delen met het vele vrachtverkeer. Gelukkig is er, dankzij de autoweg, de weg opgesplitst en is er een wandelpad. Niet echt een droom deze weg maar hij is wel veilig. Je loop lands div niets zeggende dorpjes tussen de kastanje bomen. Na 7 uur wandelen en rusten zitten we nu in een nieuwe albergue El Paso waar Maria ons ontvangt met heerlijke zelfgemaakte producten.

Dadelijk in het dorp wat eten en morgen wacht ons de 10 km klim en zijn we in Galicie.

1. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    4 mei 2018
    weer genoten van jullie tochtje het verhaal hier over en de mooie foto,s heerlijk weer nu succes morgen weer mannen
  2. Jeroen de Jong:
    4 mei 2018
    Heren, wat een mooie verhalen elke keer weer. Ook de foto’s zijn elke keer weer een genot om naar te kijken. En petje af voor wat jullie doen. Geniet er van mannen.👍🏻👍🏻
  3. John & Andrea:
    4 mei 2018
    Ateam, door de portada del Perón (poort van de vergiffenis) het gaat crescendo met jullie!!
  4. Idi:
    4 mei 2018
    Inderdaad complimenten voor de tekstschrijver en de fotograaf 🙋‍♀️🙋‍♀️
  5. Loes de weijer:
    4 mei 2018
    Lekker even genieten in het zonnetje en weer een mooi verhaal aan ons schrijven johan ,zoals elke dag kijk ik er naar uit .en weer super mooie foto s .en voor morgen een makkelijke klim tocht .succes samen
  6. Loes de weijer:
    4 mei 2018
    Lekker rustig in het zonnetje ,weer een mooi verhaal voor ons schrijven johan .waar ik elke dag weer naar uit kijk .en zoals elke dag weer super mooie foto s .voor morgen een fijne klimtocht .en succes samen
  7. Martin Laarhoven:
    4 mei 2018
    Bedankt weer voor het mooie verhaal. Eindelijk krijgen jullie ook beter weer. Morgen veel succes met de beklimming, en wens jullie een fijne dag toe. Groetjes martin
  8. Klaas Buis:
    4 mei 2018
    Weer genoten van jullie mooie foto's zijn net s hildrijen zo mooi. Het weer werkt ook mee fijn op naar calicia
    Groetjes
  9. John Spijkers:
    4 mei 2018
    Zo beleven we de tocht toch een beetje mee.
    Succes weer de komende dagen.
  10. Marie-Therese:
    4 mei 2018
    Succes met klimmen en dalen morgen toi toi toi👍👍👍👊
  11. Antoinette van Uitert:
    4 mei 2018
    Lekker weer, andere nationaliteiten ontmoeten, verwelkomd worden door Christina of Maria met lekkere hapjes! Jullie willen niet naar huis na afloop van jullie pelgrimstocht😍
  12. Toine van alphen:
    5 mei 2018
    Mooi daar en eindelijk wat warmer
  13. Jane:
    5 mei 2018
    Zo de zon schijnt daar, nou hier ook. Je maakt mooie verslagen Johan.
    Dat je het allemaal kan onthouden, top!
    Leuk andere mensen te ontmoeten uit verschillende landen, kan je veel delen en leren van elkaar, dat is het mooie ervan. Nou op naar de volgende ronde.... Groetjes
  14. Ineke leegangers:
    5 mei 2018
    Wat leest het toch lekker weg wat je schrijft Johan heb er weer van genoten en ook van de prachtige foto's.. Succes morgen allemaal.
  15. Vic en Vera .:
    5 mei 2018
    Johan , het lijkt wel een verhaal uit een geschiedenisboek . Prachtig geschreven , en met al die moeilijke namen kun je ook goed overweg . Veel succes voor morgen !