EEN BIJZONDERE WERELD!!

2 mei 2018 - Columbrianos, Spanje

Vanmorgen 2 graden, zwaar bewolkt en natte sneeuw,
Vanmiddag 9 graden,bewolkt met een waterig zonnetje.

Gisteren laat in de middag nog een heerlijk pelgrimsmenu gegeten. Lion vooraf gazpacho en ik een heerlijk salade met tonijn. Als tweede een runds steak en aardbeien met slagroom na.
Natuurlijk met een flesje wijn en koffie na en dit alles voor €12.00.
De herberg was een stuk minder als we gewend waren. Met veel mensen op een zaal.
Ook alles werkte niet perfect en de deur maar de douche en het toilet piepten. Lastig in de nacht. Ook waren er zeer luidruchtige oudere Fransen.
Nu weet ik ook waar de term Franse slag vandaan komt.
(Zie foto)
Vanmorgen vertrokken, met poncho,onder erbarmelijke weersomstandigheden mist en natte sneeuw en zonder ontbijt.Gelukkig hadden we gisteren nog wat gekocht en gingen we niet met een lege maag weg. Het was alleen maar dalen en de paden waren glibberig.
Vandaag lopen door de vallei waar El Briezo ligt, een zo’n 60 km lang en wordt omgeven door het Cantabritisch gebergte, de bergen van Galicië en de Aquilanos, een bergketen die deel uit maken van de montes van León. De geïsoleerde ligging heeft er voor gezorgd dat El Bierzo een rijke enbijzondere streek is, met heel wat andere kenmerken dan de rest van de provincie León, zoals en veel gunstigere micro klimaat. Tussen 1822 en 1823 was de streek zelfs een onafhankelijke provincie.
De Camino doorkruist de regio helemaal, van Ponferrada aan de ene kant tot helemaal tot het einde waarVillafranca del Bierzo, waar we overmorgen doorkomen, toegang geeft naar Galicië. Vandaag zijn we op deze route door de dorpen Riegro de Ambrós, de kerk dateert uit de 16 eeuw. De Camino gaat hier over een droge bedding, waar grote kastanjes staan en kruist de autoweg om verder de bergen in te gaan.
Molinaseca, dit historisch stadje is voor de pelgrims eindelijk het slot van de zinderende afdaling van de Irago. Het werd al genoemd in de Codex en een Romaanse brug over de rivier de Meruelo leidde over de Calle Real, die omzoomd door herenhuizen met wapenschilden van adelijke families. Nog 2 uur naar Ponferrada.De hoofdstad en belangrijkste stad van de regio. El Bierzo werd al door de Romeinen bewoond dankzij de overvloed aan goudmijnen in de omgeving. De stad werd pas echt belangrijke plaats vanaf 1083 toen gaf bisschop Osmindo opdracht gaf om de oude houten brug over de rivier de Sil te vervangen door een ijzeren.
Daar komt de naam van de stad vandaan. Pons-Ferrata ( ijzeren brug)
De stad is een groteindustrie plaats met in het oude centrum een paar prachtige voorbeelden van het het erfgoed van León. Het is zeker de moeite waard om deze stad te bezoeken. Het weer was nog niet best en het was koud dus besloten we niet in Ponferrada te blijven.
We zijn doorgelopen tot Colombrianos, een klein dorpje met aparte Camino verwijzingen.
We slapen in Albergue San Blas een nieuwe onderkomen met alles erop en eraan. We hebben zojuist ook heerlijk friet met eieren en ham gegeten. Morgen gaan wij weer verder en, we houden jullie op de hoogte.

1. Marlene:
    2 mei 2018
    Mooi verhaal weer Johan. En wat een prachtige fotos! Genietennnnnnnn samen! Voor morgen weer veel succes! Marlene 😃
  2. Stephanie Spijkers:
    Mooi weer😘😘😘
  3. Martin Laarhoven:
    2 mei 2018
    Weer een mooi verhaal mannen. Het is goed dat het eten niet te duur is, want je mag ook weer geld overmaken voor een nieuwe seisoenkaart. Ondanks het slechte weer, wens ik jullie morgen weer veel succes en hopen dat jullie er van genieten. Groetjes Martin
  4. Jorien Michielsen-Habraken:
    Mooe verhalen, mooie foto’s,
    Jammer dat het weer niet meezit.

Succes verder,
  5. Jane:
    2 mei 2018
    Zo het weer zit wel tegen, ik hoopte voor jullie dat het beter zou worden. Bikkels hoor.
    Wel weer mooie foto's Johan, en het lijkt me niks met zovelen slapen, maar ja niks aan te doen. Nou goed eten vanavond en hoop dat je voor morgen ochtend nog wat lekkers hebt als er geen ontbijt is. Wandel ze morgen en op naar het volgend doel. :-)
  6. Ellen:
    2 mei 2018
    Hoi Johan en broer, zo te lezen klimmen en klauteren jullie heel wat af. Schitterend dat het allemaal goed gaat. En je tas wordt natuurlijk steeds lichter, want je kan al heel wat bladzijden uit je boek scheuren, ha ha.
  7. Loes de weijer:
    2 mei 2018
    Wat zijn het weer mooie foto s .jammer dat het weer zo slecht is .ik wens ik jullie een lekkere warme nacht ,en voor morgen succes met lopen .
  8. Rina van Gils:
    2 mei 2018
    Zo wat een mooi verhaal weer en wij worden er ook weer een stuk wijzer van. Respect voor jullie hoor en veel succes
  9. Pieter van der Meer:
    2 mei 2018
    Hoi Johan, wat geweldig dat jullie met de camino bezig zijn! Doe de groeten van mij aan die broer van jou.
    groetjes Pieter
  10. Antoinette van Uitert:
    2 mei 2018
    Als ik zo jullie verhalen lees komt bij mij de gedachte op dat jullie aan het eind van de reis wel een boek kunnen schrijven, geillustreerd met foto's, over alle dingen die jullie meemaken!
    Heel veel succes morgen met wat beter weer en na een hopelijk rustige nacht! Groetjes!
  11. Peter en lia:
    2 mei 2018
    Mooi verhaal mannen jammer van het weer hopelijk wordt het beter
    Veel succes groetjes
  12. Ineke leegangers:
    3 mei 2018
    Goede morgen wandelaars hopelijk hebben jullie vandaag iets beter weer ... Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag en foto's .. fijne wandeldag en succes
  13. Vic en Vera .:
    5 mei 2018
    Mooie foto's ! Spijtig van het weer .