HET CRUZ DE FIERRO (Het ijzeren kruis)

1 mei 2018 - Acebo, Spanje

Vanmorgen -3 graden zon/koud, vanmiddag 8 graden zon/ bewolkt en fris.

Vanmorgen pas om kwart over 8 vertrokken, we hadden honger, dus eerst ontbijten. We wisten dat de eerste 5 km het alleen klimmen was en dat gaat beter met een volle maag. Het eerste deel van de montons de León is achter de rug, wat rest is een klim naar en van de karakteristieken punten van de (tevens hoogst) punt van de Camino, het Cruz de Fierro. Dit is een overblijfsel van de klassieke
Milladoiro (mijlsteen) die door de hedendaagse gewoonte om er allerlei voorwerpen achter te laten bij wijze van geloftegeschenk een kleine stortplaats geworden is.
Na ons vertrek moeten we flink klimmen en dalen, maar het is nergens uitputtend. Het geheimzinnige verlaten landschap, de schone berglucht en vooral de eerste blik op de grens met Galicië, spelen met het zo kostbaar evenwicht van een paar voeten die al gegeseld zijn door de wegen en paden van het halve noordelijke deel van het Iberisch Schiereiland. Net als bij de vorige etappe beleven de dorpen die profiteren van de betoverde pelgrimsstaf op de route naar Compostela. Dit is zeker het geval bij Foncebadón, een dorp dat jaren geleden verlaten werd maar nu een restaurant en een hotel heeft. Verder is het dorp nog een grote ruïne. Of Manjarín, ook een zielloos gehucht maar herrezen door de volgelingen van de Tempeliers. Tomás, de hospitalero, is er in geslaagd een gastvrije schuilplaats uit lang vervlogen tijden te creëren in een verlaten dorp.
Hij luid zelfs een klok om de bedevaartgangers op koers te houden als het mistig is.
Weinig comfort maar je voelt je een Tempelier.
Vanaf het hoogste punt (1515 mtr) is het een zware klim ( via geitenpaadjes)naar beneden. We hebben besloten om in El Acebo te overnachten.
De meest pittoreske Calle Real van de provincie León geeft toegang tot de regio
El Biierzo. De bewoners hoefde geen belasting te betalen als ze Camino ophielden en markeringstekens neerzetten in de wintermaanden als de route ondergesneeuwd was.
Het dorp is weer opgeleefd dankzij de Camino en er zijn inmiddels 3 herbergen.
We hebben zojuist een heerlijk pelgrimsmenu genuttigd en gaan dadelijk diep in de slaapzak want het is hier ijzig koud

1. Toine van alphen:
    1 mei 2018
    Mooie verhalen Johan, veel wandelplezier voor jou en leon
  2. Rita:
    1 mei 2018
    Knap mannen zo trots op jullie
  3. Loes de weijer:
    1 mei 2018
    Gelukkig .weer een fijne tocht gehad .rits de slaapzak dan maar goed dicht .hoop dat het morgen een beetje warmer is ,weer hele mooie foto s .en zoals ik gelezen heb gaat het stukken beter met je zoon johan .gelukkig .succes voor morgen
  4. Gwenda Spijkers:
    1 mei 2018
    Mooie foto's! Succes weer voor de volgende tocht
  5. Kevin:
    Mooi verslag weer!
  6. Ineke leegangers:
    1 mei 2018
    Mooi verhaal mooie foto's succes morgen hopelijk een beetje meer zon .
  7. Martin Laarhoven:
    1 mei 2018
    Bedankt voor het mooie verslag. Ik hoop voor jullie dat het beter weer wordt. Hier wel maar daar hebben jullie nu niets aan. Morgen weer veel sterkte en mooie wandeling. Groetjes Martin
  8. Margreth en Danny:
    1 mei 2018
    Hallo toppers, Asterix en Obelix :-) de baarden komen alweer te voorschijn. Bedankt en complimenten voor de mooie foto's en fascinerende verhalen!!! Je moet er wat mee gaan doen Johan met deze combinatie. Het inspirerend om te zien en te lezen.

Heel veel plezier en succes nog. We hopen op een beetje zon voor jullie.
  9. Marie-Therese:
    1 mei 2018
    Toi toi toi voor morgen met hopelijk beter weer! Trots op jullie💋
  10. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    1 mei 2018
    Weer een mooie dag met mooi verhaal jullie treffen het niet echt met het weer beetje warmer zou lekker zijn wel weer hele mooie foto's succes morgen weer
  11. Jeanine en Jos Leytens:
    1 mei 2018
    mooie plek daar, inderdaad geheimzinnig verlaten
  12. Antoinette van Uitert:
    1 mei 2018
    Hey mannen, taaie kost deze dag met klimmen, de moeilijke daling en de kou dus dubbel respect voor jullie!! Lieve groetjes👍👍💪💪
  13. Johan en Rita:
    2 mei 2018
    Dankjewel voor jullie reacties.
    Het gaat goed hier!!
  14. John & Andrea:
    2 mei 2018
    Ateam > ijsberen zoeken de zon en de zegen !!
  15. Anja:
    2 mei 2018
    Zo te lezen gaat het ( behalve het weer dan ) goed met jullie tocht. Petje af hoor en hou vol hè !
  16. Jeanne klijberg:
    Misschien, straks thuis, een boek schrijven?? Je hebt talent!! 😊👍
    Leuk om elke dag weer te lezen. Succes mannen, en voor de verdere tocht iets aangenamer wandelweer!