Dag 5, van Pamplona naar Muruzábal

25 mei 2017 - Muruzábal, Spanje

Omdat dat we vroeg wilde vertrekken zouden we op tijd naar bed gaan en dus ook op  tijd gaan eten. Dat is een probleem in Spanje dus nergens konden we een menu bestellen dus maar naar de Burger King. Een pelgrim lust alles en is overal blij mee. Na nog even op het terras wat gedronken te hebben gingen we om 21.00 uur naar onze slaapplaats. Alle  terrassen zaten nog vol en de jeugd zat bij diverse barretjes gewoon op de grond.

Vanmorgen zijn we om 05.30 opgestaan en na het ontbijt zijn we om 06.30 uur vertrokken. Het begint precies licht te worden als we de uit de herberg stappen. Een jas hoeft niet, het is al 15 graden

Tussen de vruchtbare gebieden waarin Pamplona zich bevindt en de vlakte van Navarra en la Rioja ligt maar een hindernis, De Alto Perdón. Ondanks zijn roem is het geen geduchte rivaal, het eerste stuk loop je redelijk makkelijk naar boven. Maar eerst hebben we koffie gedronken in Zariquiegui een lekker bakje dus konden we er tegenaan. Het stijgt langzaam van 400 meter naar 600 meter. De lage ochtendzon kleurt de graanvelden goud. Het is prachtig en we genieten met volle teugen. Voor de grote stijlen klim nemen we nog even een pauze. Dan stijgt het in 3,5 km nog 150 meter naar Alto del Perdon. De dames moesten regelmatig op mij wachten want ik kreeg erg veel last van de  aanhechtingen in mijn kuit. (Een oude blessure waar ik weer last van kreeg). Het laatste stuk is erg stijl maar normaal in 3 kwartier te lopen maar door de extreme warmte ( het is nu 34° en het wordt nog warmer,) heb ik er wat langer er over gedaan. Ik heb de dames gezegd dat ze maar door moesten lopen, en dat ik in mijn eigen tempo naar boven zou komen. Mieke bleef onderweg een paar keer op mij wachten en een kwartier na de dames was ik er ook. Hier boven op Alto del Perdon de staan de silhouetten van het originele pelgrims-monument. Sinds 1996 staat het er en is een monument voor de pelgrims die deze hoogte passeren. Achterom kijkend zien we wat we gelopen hebben en de toppen van de Pyreneeën en het dal van de Arga. Hierna volg een gevaarlijk afdaling over de beroemde geitenpaadjes over 4 km. Het daalt in deze km’s 250 meter naar Uterga. In Uterga nog de lunch gebruikt en toen verder naar onze slaapplaats in Muruzábal Een heel mooie rustige herberg, El Jardin. waar we om 13.30 uur aankwamen, na het etappe pilsje, douche en de was slapen we hier in een fantastisch accommodaties met zwembad en mooie tuin voor €25 dat is incl. slapen, diner en ontbijt.

Het was weer een mooie en warme dag. Ik heb een moeilijke zware dag gehad maar vind het nog steeds mooi.

Dadelijk word ik nog even gemasseerd en hoop morgen weer fit te zijn.

1. Martin Laarhoven:
    Veel succes morgen. En hopen dat je blessure meevalt. Groetjes Martin
  2. Joeri:
    25 mei 2017
    Leuk deze verhalen pa! Blijf er lekker van genieten en hopelijk valt het mee met je kuit.
  3. Jane:
    25 mei 2017
    Wat een belevenis weer Johan. Succes ok.
  4. Geert Wagenvoort:
    25 mei 2017
    buon camino , weer een dag verder
  5. Wies:
    Johan,
    Heel veel succes en blijf erin geloven, het gaat je lukken !!!!
  6. Hans sweep:
    26 mei 2017
    Johan we nemen ook regelmatig een stuk van je blog mee op de website van Focus op Reeshof. http://www.focusopreeshof.nl, veel succes met de golden girls.
  7. Anny en John:
    26 mei 2017
    Johan ook wij volgen jouw reis hier vanuit Bladel. Knap gedaan tot nog toe en nu maar hopen dat er geen blessure de kop op steekt. Succes !
  8. Vic en Vera .:
    26 mei 2017
    Beterschap met de blessure en mooie terugblik !
  9. Anja:
    27 mei 2017
    Ik hoop dat het straks beter gaat met lopen Johan en je geen last hebt van je blessure. Wel goed van je om in je eigen tempo te lopen als het niet anders kan. Hou vol, je kunt het ! Groetjes vanuit een warm Tilburg, ook van Koos en Gerda veel groetjes en heel veel succes !
  10. Ineke leegangers:
    27 mei 2017
    Wat een prachtige verhalen en foto's ik geniet vanuit Holland mee van jullie fantastische voet reis . Ik hoop het ook ooit eens te doen , heel veel plezier vandaag en kijk al weer uit naar je verhaal vandaag .
  11. Hans:
    Hallo Johan.
    Wij zijn weer terug uit Turkije.
    We hebben al jouw verslagen gelezen en vinden het heel interessant dat we je op deze manier kunnen volgen.
    We weten zeker dat jij het gaat halen.
    Groetjes uit Tilburg van Hans en Maria.