Dag 4, van Zubiri naar Pamplona

24 mei 2017 - Pamplona, Spanje

Op weg naar de eerste grote stad.

Gisteren avond lekker gegeten, uitstekend pelgrimsmenu met salade, soep, voorgerecht van de steek, spareribs en een Lenin toetje.                Ook leuke contacten gehad met een echtpaar. Mooi mijn Spaans weer wat kunnen ophalen.

Om half 10 lekker naar bed. Om 6.00 uur weer op. Na een uitgebreid ontbijten gaan we om 07.30 weer op pad.

Van Zubiri leidt de weg langs de rivier de Arga. De rijksweg ligt wat lager maar wij lopen halverwege de helling. Het is een nieuw pad omdat het oude pad niet meer terug te vinden is. Het pad stijgt en daalt dus het is erg vermoeiend. In Larrasoaina hadden we trek in koffie maar alles was gesloten. Larrasoaina had in de11e eeuw al een pelgrimshospitium dat beheerd werd door Augustijner monniken en het deed dienst als administratiekantoor van dat van Roncesvalles.In de 12 eeuw werd het een vrijhandelsgebied.

Er rijden veel fietsers op de weg en paden voor hun Camino, deze veroorzaken best veel overlast.

We bereikte het gehuchtje Zurriain en daar hebben we heerlijk koffie gedronken en onze lunch gekocht die we later in de berm hebben opgegeten. Was het voor de middag lekker koel, in de namiddag wordt het snel warm. Je kunt een makkelijkere route lopen maar wij  hebben de officiële route gelopen en kwamen door het strategisch gelegen voorstadje van Pamplona, Trinidad de Arre. Dit stadje werd al bewoond door de Romeinen.

Over de brug nog even een stempel halen bij een kerkje, en toen snel door het verschrikkelijk warme stadje om de laatste 4 km naar Pamplona te lopen. Toen over de la Magdalena brug lang de stads muren en portal de Francis naar onze herberg, CasaI Ibarolla....met airconditioning.          Het is een mooi en zuiver onderkomen.

Na ons etappebiertje hebben we een lekkere douche genomen en de was in de wasmachine gegooid. Terwijl ik dit schrijf zit de was in de droger. Daar wordt een pelgrim blij van.

We gaan vanavond vroeg eten en daarna nog even de stad in. En dan op tijd naar bed want morgen gaan we weer heel vroeg (06.00 uur) op pad want de temperatuur gaat oplopen naar  32 graden.

Vandaag was het ook warm 29 graden maar het was weer een fantastische dag en weer een mooie wandeling van 22 km, nog 706,6 km te gaan!

1. Lion Spijkers:
    24 mei 2017
    Geen foto van het etappe pilsje vandaag????
    Succes morgen met die hitte!
  2. Johan en Rita:
    24 mei 2017
    Vandaag helaas geen foto van het etappe pilsje. Op het terras was het vol en binnen was het erg donker. Misschien morgen weer
  3. Wies:
    24 mei 2017
    Zo te zien, ga jij deze tocht helemaal uitlopen, ik geniet van je verhaaltjes.
  4. Frenske:
    24 mei 2017
    Prachtig Johan ziet weer mooi uit.
    Mooi verslag.
    Heel veel suc-6.
  5. Rita:
    24 mei 2017
    Zo te zien weer een mooi tocht vandaag
  6. Klaas Buis:
    24 mei 2017
    Kijk iedere avond uit naar je verslag en mooie foto's als het morgen te heet word neem dan maar 2 tor .morgen Kanjer.
  7. Jane:
    25 mei 2017
    Echt geweldig deze emotionele reis.
  8. Stefanie:
    Hoi Johan,

Wat een mooi avontuur zoals ik lees, geniet er maar van!
  9. A.J.:
    Mooie foto`s
  10. Vic en Vera .:
    25 mei 2017
    Zijn jullie altijd op het juiste paadje of zijn jullie al eens verkeerd gelopen ?
  11. Anita van der heijden:
    25 mei 2017
    wat een prachtige ervaring lekker blijven genieten
  12. Koos Verheijden:
    Super cool mooie foto's
  13. Claudia Gerrits:
    25 mei 2017
    Weer heel mooi om te lezen en te zien, succes verder !
  14. Ans Pistorius:
    25 mei 2017
    Lijkt me een prachtige ervaring. Succes met de hitte morgen. Groetjes