Dag 3, van Roncesvalles naar Zubiri

23 mei 2017 - Zubiri, Spanje

Gisterenavond na een smaakvol diner naar de pelgrims mis zoals ik al melde. Het was een aangrijpende dienst en op het laatst werden alle pelgrims naar voren geroepen en kregen in hun eigen taal de pelgrimszegen. Het waren er meer dan honderd uit wel 20 verschillende landen. Na de mis, het was inmiddels 21.00 uur maar richting bed gegaan. Er sliepen ruim 160 mensen in open nissen van 4. Het is erg onrustig geweest deze nacht dus heb ik niet zo goed geslapen. Om half 6 heb ik me maar gewassen en aangekleed. Om 6.00 uur werd iedereen gewekt door psalmen die werd gezongen door de vrijwilligers die door de slaap ruimtes liepen. Na het ontbijt, om 7.00 uur, zijn we om 7.40 uur van start gegaan. Het was koud en erg mistig. In het eerste dorpje hebben we bij de supermarkt wat ingekocht voor de lunch. Inmiddels kwam de zon er ook door en werd het behaaglijk warm. De temperaturen liepen op naar wel 27 graden. Het wandelen ging in een gestaag tempo en al snel hadden we meer dan 6 km gelopen dus in het plaatsje Espinal tijd voor koffie met wat lekkers.

Telkens komen we nagenoeg de zelfde mensen tegen waar we contact mee hebben. We hebben van het begin al contact met mensen uit de USA, Zuid Afrika (kun je Nederland mee praten), een Belg en  enkele Zweden

De weg ging, voor 80 % door het bos op en neer je kunt merken dat je in de uitlopers van de Pyreneeën zit. De wegen waren alle van die "geitenpaadjes",vooral naar de Alto Mezquirit, dus het was goed opletten, het ging ook een stuk langzamer. Om 12.00 uur in Lintzoin de lunch gebruikt en toen weer verder omhoog en omlaag. De laatste 6 km waren zwaar de paden moeilijk begaanbaar. Ook hier kwamen we weer een busje tegen met versnaperingen (zou Jacobus daar voor gezorgd hebben?) nu volgende nog een pittige afdaling van 3,7 km met een daling van 300 mtr Het pad volgt dan de Arga rivier naar Zubiri. Plots komende uit de beuken - en eikenbossen  lag daar Zubiri  (dorp van de brug in het Baskisch) onze eindbestemming voor vandaag.

Na het inchecken de spullen op  de kamer ernaar het terras voor ons etappe pilsje. Daarna douche, de was doen en om 19.00 naar het diner. Daarna nog wat drinken en op tijd naar bed.

Het was weer een mooie dag.

Morgen gaan we op pad naar Pamplona.

1. Kees Timmermans:
    23 mei 2017
    Goed om te zien dat je met volle teugen geniet. Succes met alles wat nog op je pad komt
  2. Marie-Therese:
    23 mei 2017
    Kijk uit voor de stieren hè daar in pamplona Fijn dat je zo geniet
  3. Jane:
    23 mei 2017
    wow mooi en bijzonder Johan... chapeau
  4. Rita:
    23 mei 2017
    Ziet er weer gezellig uit
  5. Koos Verheijden:
    23 mei 2017
    Super zo te zien johan echt gaaf die mooie wandelingen en foto's laten de ontbering vergeten top
  6. Klaas Buis:
    23 mei 2017
    Wat een mooi verslag iedere dag zo kunnen wij ook mee genieten vooral de foto's. Buen camion.
  7. Toos Van ROSMALEN:
    24 mei 2017
    Hey Johan wat een mooie foto,'s en indrukwekkend verhaal voor vandaag succes met de wandeltocht groetjes karel en Toos xxx
  8. Alsida:
    24 mei 2017
    Geniet maar vam deze mooie ervaring en bedankt dat ik ook op deze manier een beetje meegenieten
  9. Anita van der heijden:
    24 mei 2017
    wat een super mooie ervaring en een mooie foto's zo bijzonder om dit met je mee te mogen maken, wel gevaarlijke weggetjes dus respect voor jullie
  10. Dike Goossens:
    Hoi Johan,
    Leuk om even te kijken en lezen hoe het met je gaat? Gaat het ook goed met je kuit(en)?
    Succes verder!

Groetjes Dike (fysiotherapeut)
  11. Idi:
    24 mei 2017
    Geniet ervan, vind het heel stoer van je om dit pelgrims pad te lopen
    Gr idi
  12. Gwenda Spijkers:
    24 mei 2017
    Leuk om weer te lezen. Ook leuk om mensen terug tegen te komen. Amerikaans en Afrikaans moet lukken. Zweeds lijkt ons wat moeilijker. Heel veel plezier met de volgende etappe.
  13. Hannie:
    Super Johan geniet ervan
  14. Hillie:
    24 mei 2017
    Super, leuke foto's, zier er gezellig uit!!
  15. Vic en Vera .:
    24 mei 2017
    Door die mooie foto's geniet ik mee met jullie . Bedankt ! Veel plezier he !