Dag 2, van Orisson naar Roncesvalles

22 mei 2017 - Roncesvalles, Spanje

Vannacht heeft het de gehele nacht gestormd, vanmorgen was het een stuk rustiger met de wind maar deze was nog wel fors het waaide stevig. Na een goed ontbijt zijn we vertrokken naar Roncesvalles in Spanje over een afstand van zo'n 19 km naar een hoogte van ruim 1500 mtr.          De eerste kilometers hadden we veel last van de wind maar de zon kwam er ook door het werd lekker warm. Later op de dag liep de temperatuur op naar een graad of 25. De eerste km verliepen voorspoedig. Onderweg kwamen we kuddes wilde paarden tegen. We voelen ons nu al een fijne groep. Ieder geniet op zijn manier. We helpen elkaar waar nodig.

Op ongeveer 8 km, stevig klimmen, kwamen een busje met koffie, bananen, eieren etc tegen. Zomaar in de middle of nowhere. Wat een verrassing voor de pelgrim! Na ongeveer 12 km wandelen zaten we op 1500 mtr, hoogte waar we van de lunch hebben genoten. Voor mij stokbrood met chorizo worst die ik bij de vorige overnachting in Orisson heb meegenomen.

Hierna volgde een stuk vals plat een stevige afdaling van 5 km naar 800 mtr via het bos over "geitenpaadjes" erg mooi maar je moest goed opletten anders ging je tegen de vlakte. Het was een mooie, (met veel vergezichten) maar stevig dag. Best pittig deze twee dagen door de Pyreneeën.

Om half 3 kwamen we in ons overnachtingsplaats aan, een klooster in het plaatsje Roncesvalles dat in het Spaans Orreaga heet. De herberg wordt gerund door Nederlandse vrijwilligers. We worden hartelijk ontvangen. Na de douche en de was gedaan te hebben we genoten van een lekker drankje.

Dadelijk naar het diner, daarna naar de pelgrims mis (waarin de pelgrims dagelijks in diverse talen gezegend worden) en dan naar bed maar hierover morgen meer.

1. Joeri:
    22 mei 2017
    Leuk deze dagelijkse berichten. Fijn om te horen dat het lopen goed gaat en dat je geniet....
  2. Marlene:
    22 mei 2017
    Johan leuk om je avonturen zo mee te beleven. Wat moet dat live wel niet voor jou zijn. Nou maak er een mooie tocht van voor jezelf.
  3. Frenske:
    Johan heel veel suc-6.
    Mooi verslag.
    Mvrg,Frenske
  4. Iwan SPIJKERS:
    Goed bezig sint Johan.
    Het vaticaan(Goirle) is trots.
  5. Anja:
    23 mei 2017
    Het gaat goed zo te lezen. Wat een prachtige uitzichten heb je al gezien, zo aan de foto's te zien. Leuk om iedere dag zo je verslag te lezen Johan.
    Veel succes straks en geniet van de mooie tocht.
    Groetjes, Henk en Anja
  6. Sandy:
    mooie foto's!!
  7. Klaas Buis:
    23 mei 2017
    Wat fijn om te horen dat je zo geniet en hele mooie foto's kijk al uit naar het verslag van de volgende dag. Toppertje.
  8. A.J.:
    23 mei 2017
    Ziet er allemaal vredig uit, geniet er van.
  9. A.J.:
    23 mei 2017
    Vredig gebeuren, geniet er van.
  10. Claudia Gerrits:
    23 mei 2017
    Echt leuk om te leen hoe het met je gaat tijdens het lopen.
    Blijf genieten!
  11. Kees Timmermans:
    23 mei 2017
    Fijn om je op deze manier te volgen, lijkt me ontzettend leuk om te genieten van de vele vergezichten benieuwd naar de foto's
    Geniet en Suc6