HET 100 -KILOMETERPUNT!

8 mei 2018 - Portomarin, Spanje

Vanmorgen mistig /fris 5 graden, vanmiddag bewolkt met wat zon 18 graden.

Na een vreselijke nacht, Iwan lag boven mij en bleef de hele nacht draaien,vertrokken we om 7.00 uur. Er was geen gelegenheid om te ontbijten dus dat zouden we onderweg gaan doen.
Het interessante van deze etappe is dat er er ergens tussen Brea en Ferreios het mythische 100 km punt ligt. Het is een dag van heerlijk zwerven over een labyrint van weg, paden, correidoiras en weggetjes waar je de weg kwijt zou raken als er geen gele pijlen waren geweest. Vele van deze paden waren kleine riviertjes geworden.
Het eerste dorp was Barbadelo, het is meer dan een slaperig dorp, tegenover de herberg, waar we ontbeten hebben,staat de Santiagokerk een typische Gallische Romaanse kerk.
Van het klooster waar de kerk tegen aanstond is niets meer over. Hier merkte wij ook dat we over een 100 tal km in Santiago aan gaan komen, er waren veel meer mensen op de been maar vooral veel scholieren. Deze krijgen als ze de laatste 100 km van de Camino lopen extra studiepunten.
De weg gaat maar hoger en hoger via de dorpen Rente en Brea, de eenvoud en de onveranderde structuur maken duidelijk hoe het in de middeleeuwen langs de Jacobsroute eruit moet hebben gezien. Na Brea komen we langs de mijlpaal van 100 km, deze is steeds lelijker geworden door wat hedendaagse barbaren er op geschilderd hebben. Na nog wat kleine gehuchtjes,waar het stinkt en de mest over de weg ligt bereiken we Ferreios. Zoals de naam al zegt waren er vroeger veel smederijen gevestigd die hun diensten aanboden aan de reiziger.
Nu zijn er enkel nog twee eet gelegenheden. Vanaf hier volgt, via Vilacha, een lange afdaling naar Portomarín, een belangrijke plaats in de middeleeuwen die helaas verplaatst moest worden vanwege een stuwmeer.
De eerste blik op het dorp is al genoeg om vast te stellen dat Portomsrin totaal verschilt met andere plaatsen. Het vroegere dorp, dat uit twee wijken bestond,
San Nicolás en San Pedro ieder aan de kant van de
río Miño is verdwenen onder het water van het stuwmeer.
Zoals het dorp er nu uitziet
werd gebouwd in 1960 om de burgers te herhuisvesten.
In de middeleeuwen was deze stad een belangrijke pleisterplaats voor pelgrims. Het had een een stevige brug over de rivier, die vernield werd door dõna Urtaca toen ze het leger van haar echtgenote Alfonso el Batalado wilde tegenhouden.
In 1120 is de brug weer opgebouwd. Maar niet alles is onder water verdwenen, er staat nog een mooie versterkte kerk die in de 12e eeuw werd gebouwd door de ridders van Sint Jan van Jeruzalem. Deze werd steen voor steen afgebroken en opnieuw opgebouwd op het centrale plein van de nieuwe plaats. Verder is er niet veel overgebleven. Er zijn ook een 5 tal herbergen die helemaal vol zijn en wij dus vannacht in een hostal slapen,weer heerlijk tussen de lakens.
We hebben zojuist een heerlijk hapje gegeten, weggespoeld met een lekker pilsje. Dadelijk naar bed wat er wachten ons nog 4 pittige etappes.

1. Marie-Therese:
    8 mei 2018
    Top mannen nog minder dan 100 km te gaan. Succes morgen weer!!!
  2. Loes de weijer:
    8 mei 2018
    Ik heb het weer vol bewondering gelezen .zal het zeker gaan missen. de volgende nacht iwan maar beneden laten liggen johan .😂want goed slapen is nooit weg na zo n tocht .ik wens jullie morgen alle 3 succes
  3. Rita:
    8 mei 2018
    Een mooi stel trots op de drie mannen
  4. Klaas Buis:
    8 mei 2018
    Jullie zijn nu voor mij de 3 musketiers samen nog 100 km.weer een mooi verslag en mooie foto's maar volgens mij zijn jullie wel wat gegroeid aan de buikjes tezien maar kan me vergissen GROETJES
  5. Martin Laarhoven:
    8 mei 2018
    Zo zie je weer johan. Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen. Laat hem vannacht maar op de grond slapen . Ha ha.
    Morgen weer veel succes mannen. Het einde komt in zicht. Groetje martin
  6. Jan Weeterings:
    8 mei 2018
    De laatste loodjes... Houd moed en houd vol!! Het einde is on zicht.
  7. Dré en Angela:
    8 mei 2018
    het is nu 22.15.....nog niet te laat om Iwan te stevige borrel te geven, slaapt ie als `n roosje hihi !!!! En jullie ook denk ik. (of drinkt hij niet ?)
    Mooi verslag en foto's hoor Johan, heel veel succes gewenst jongens deze laatste kilometers. Groeten van Drè en Angela.
  8. Lies Schut:
    8 mei 2018
    Mannen: knap van jullie, Nog even volhouden voor die laatste 100 km.
  9. Yvonne Bakkers:
    8 mei 2018
    Dat moet een triomfantelijk gevoel geven, nog 100 km te gaan! De schouders eronder voor de laatste 4 dagen! Succes!!
  10. Antoinette van Uitert:
    8 mei 2018
    Prachtige omgeving waarin jullie lopen, en met het einde van de tocht in zicht nog meer redenen om er nog een paar dagen echt van te genieten! Succes👍🏻👍🏻👍🏻💪💪💪🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️
  11. Sandy:
    8 mei 2018
    Ha nu weet je ook eens hoe het is om met die wiebelkont in bed te liggen 😂 Succes nog mannen
  12. Mea:
    Nog 100 km heel veel succes mannen gr mea
  13. Iwan SPIJKERS:
    9 mei 2018
    Slapen met een snurkende kettingzaag is niet mogelijk ga je vanzelf draaien.
  14. Gwenda Spijkers:
    9 mei 2018
    Minder dan 100km... dan zal je stempelkaart al wel bijna vol zitten nu... veel succes met de laatste etappes aankomende dagen!
  15. Jane:
    9 mei 2018
    Nou het einde is in zicht. Mooie foto's Johan en hoop dat slapen vanavond beter gaat.
  16. Idi:
    9 mei 2018
    Het einde is inderdaad in zicht.
    Nog maar 100 km.
    Succes