SAMOS OF SAN XiL

7 mei 2018 - Sarria, Spanje

Vanmorgen zon 11 graden,
Vanmiddag volop zon 25 graden.

Bij verlaten van het dorp moet de pelgrim kiezen naar rechts,
via San XiL, of naar links via Samos. De eerste route die hier beschreven wordt is de oorspronkelijke route en de korste. Je loopt dan door het verlaten en onbekende dal over een pad richting verloren dorpjes en door en tunnel van leisteen en eikenbomen. Tijdens de klim loop je door paden waarop het water zo naar beneden stroomt.
Via Samos loop je op wandelpaden direct langs de weg, het is vlakker maar 5 km meer. In ruil hiervoor kom je langs een benedictijnen klooster.
Tijdens het ontbijt besloten we om de oorspronkelijke route te nemen. Na 1,5 km klimmen A Balsa, een verlaten gehucht. Al veder klimmend kwamen we aan in San Xi, dit zijn wat verspreid staande huizen en er is niets te koop. Via een asfalt bereiken we het hoogste punt Alto de Riocabo.
Het landschap wordt opener en indrukwekkender. Via een onverhard pad kom je in Montán. Niks te koop maarzie daar, een open stal met van als en voor een donatie. Hier hebben er even gerust vanaf hier begint de lange afdaling naarSarria, door piepkleine gehuchtjes vol stenen, koeien en mest. Nu volgt Furela, een stil boerendorp waar je bijna niemand ziet in enige geplaveide straat, echt landelijk Galicië.
Via Calor wandelen we Sarria in, een grotere stad met diverse herbergen en restaurants. Over de rivier Sarria en diverse trappen op komt men in de oude stad.
Sarria dat eerder onder het bewind van Alfonso IX, koning van León werd herbevolkt, verleende pelgrims onderdak in het klooster van
La Magdalena, heel beroemd bij reizigers uit de middeleeuwen.
De Camino komt ook voorbij de kerk van
El Salvador( verlosser) waarvan de Romeinse fundering werd gelegd rond 1094. De stad heeft vandaag de dag een centrumfunctie en er worden grote veemarkten gehouden .
Na het douche hadden we trek en namen in een van de vele restaurants het menu del dia.
Na het dessert kreeg ik een tik op mijn schouder, keek een Iwan stond daar, Hij loopt de laatste week mee, het gaat wat beter met zijn arm.
Een echt Camino kadootje.

1. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    7 mei 2018
    mooie tocht inderdaad met mooie foto,s en wel heel leuk dat jullie maatje terug is succes
  2. Martin Laarhoven:
    7 mei 2018
    Hoi mannen. Hartstikke leuk dat Iwan er ook weer is. Ik hoop dat jullie net zoveel genieten als wij. Bea en ik zijn weer met de camper op stap. Zijn nu in noord limburg om heerlijk te fietsen. Ik wens jullie alle weer veel succes en morgen een fijne dag toe. Groetjes Bea en Martin
  3. Rita:
    7 mei 2018
    leuk dat Iwan er weer bij is geniet van de laatste week
  4. Gerard van Os:
    7 mei 2018
    Hallo jullie wandelaars leuke verhalen en nu Iwan terug is zeker gezellig (wat het al was natuurlijk).Nou nog veel plezier met zen alle hoor het verder wel.
    Groetjes Gerard
  5. Casper:
    Succes de laatste week! Gelukkig weer met zijn drieën! Groetjes Casper en Kim
  6. Jopie:
    7 mei 2018
    Veel succes en geniet ze samen.ad en jopie van heesch
  7. Marlene:
    7 mei 2018
    Zo Johan wat fijn te lezen dat alles goed gaat. En dat je zoon Iwan er weer bij is. Genietennnnnnnn samen de komende week.! 😉
  8. Jeanne klijberg:
    7 mei 2018
    Hey wat een verrassing!! Nu op naar Santiago ,het trio is weer compleet!!
    Dat vrasgt om een extra etappe biertje boys 😆
  9. Loes de weijer:
    7 mei 2018
    Wat een verrassing johan dat iwan de laatste week meeloopt .en bedankt dat ik deze reis met jullie mocht beleven .en mocht genieten van de mooie foto s .ik wens jullie succes de laatste week .
  10. Corrie:
    7 mei 2018
    Wat een verrassing dat Iwan er ook weer is...heel veel succes mannen..genieten samen😘
  11. Koos en gerda:
    7 mei 2018
    Wat een leuke verrassing geeft je weer extra energie om door te gaan succes mannen geniet ervan
  12. Wies:
    Geweldig !!!!!!
  13. Margreth en Danny:
    7 mei 2018
    Top Iwan, dat je dit initiatief genomen heb. Ik hoop dat je nog in dezelfde flow komt als je vader en Lion. En.. dat ze een passende menu del dia hebben. Heel veel plezier mannen Complimenten Johan en Lion tot dusver!!!
  14. Anja:
    8 mei 2018
    Dat zal een mooie verrassing zijn geweest, je zoon die daar ineens staat en dan ook nog de rest mee gaat lopen! Volgens mij lopen jullie nu met nog lichtere tred naar het eindpunt. Veel succes 3 musketiers :)
  15. Marie-Therese:
    8 mei 2018
    Trio weer compleet. Zet 'm op mannen de laatste loodjes....en ondertussen blijven genieten van de omgeving.
  16. Antoinette van Uitert:
    8 mei 2018
    Kippevelmomentje als beloning voor jullie doorzettingsvermogen dat Iwan er weer bij is! De drie caminiones kunnen op pad!
  17. Antoinette van Uitert:
    8 mei 2018
    Kippevelmomentje dat Iwan er weer bij is, een beloning voor jullie doorzettingsvermogen! De drie caminiones kunnen op pad! Goeie wandeling vandaag!
  18. Jane:
    8 mei 2018
    Wat indrukwekkend weer jouw verhalen en die mooie foto's. En dan als klap op de vuurpijl dat jouw zoon er weer is. Top!
    Nu naar het einddoel komende dagen.
  19. Monique:
    8 mei 2018
    Leuk dat Iwan er terug bij is geniet nu maar van jullie laatste week
  20. Jeanne Baks:
    9 mei 2018
    Wat een verrassing en wát fijn dat je zoon er weer bij is! Èn dat zijn arm al veel beter is! Geweldig!
  21. Vic en Vera .:
    9 mei 2018
    Wat zul je blij geweest zijn als ge uw zoon terug zag om het laatste stuk nog mee te lopen . Nu hop met de beentjes terug met drieen !