León.

13 juni 2017 - León, Spanje

Gisteren om een uur of 6 toen wij heerlijk op het terras zaten kwam Luuk, een Belg uit Oost Vlaanderen, aanwandelen. Hij had die dag ongeveer 55 km gelopen. Hij was pas 7 dagen onderweg en verwachte zondag in Santiago aan te komen. Al 3x had hij in de openlucht moeten slapen omdat hij te laat was en geen plek meer was in de herberg. De eerste keer was in de Pyreneeën waar  hij in een soort schuilhut sliep. Hij werd ‘s nachts wakker en er bleken div grote ratten rond te springen. Zijn linkervoet zat vol met blaren en kon niet goed slapen van de pijn. Wij verklaarde hem voor gek maar hij was van mening dat een echte pelgrim minstens 12 uur per dag moet lopen en wat pijn hoort er nou eenmaal bij. Hij leefde per dag, geen eten? jammer dan, geen bed? Jammer dan maar drinken moest er wel zijn, 6 liter per dag anders is het afgelopen. Ja, het is zijn Camino.

Na het eten nog lekker wat gedronken op het terras en om 10.00 uur naar bed.

Het was een warme en benauwde nacht. We konden uitslapen tot 06.30 uur, want het was maar een kleine 10 km naar de stad. Na het ontbijt zijn we om 07.30 uur vertrokken. We hielden onze regenkleding bij de hand want het onweerde flink.

We kwamen León (een stad van meer dan 2000 jaar oud) binnen via voetpaden over de ringweg en de rivieren. De markering naar de Kathedraal is goed en daar in de buurt zouden we gaan slapen. Eerst en bakje koffie en dan weer verder. Onderweg kwamen we verschillende pelgrims tegen die we al eerder ontmoet hadden.

We konden nog niet inchecken ins ons hostalletje maar wel onze bagage achterlaten, en dus maar even de stad in. De stad is ontstaan op de plek waar her Romeinse legioen  Legio VII Gemina zich vestigde nadat ze de Canabbriërs en de Astürius had overwonnen. Aymerrie Picaud beschreef de stad als" vol heerlijkheden". In de vroege Middeleeuwen was er geen één stad op de Jacobsroute met zoveel kerken en kloosters en hospitia voor armen. Een deel van deze gastvrijheid is nog terug te vinden in het oude klooster van benedictijnenklooster  van de zusters van Santa Maria de Carvajal. Hier zijn we nog even binnen geweest voor een nieuw Credencial, de eerst is bijna vol.

We zijn deze middag getrakteerd  op een etentje van Ellen, zij vliegt morgen terug naar Nederland. Binnen het jaar heeft zij het stuk León-Santiago gedaan en enkele weken terug Santiago- Finisterre. Ze heeft dus de hele Camino gelopen. Morgenvroeg om 05.00 uur zwaaien we haar uit en gaan met vijven verder.

De twee hoogtepunten zijn de Kathedraal en de Basaliek van San Isidoro. Deze twee werden door geen enkele middeleeuwse reiziger overgeslagen. Het voorportaal van de kathedraal is gericht op Jeruzalem. De 1800 vierkante meter gebrandschilderde ramen verspreiden in het interieur een mengeling van licht en kleur die je in geen enkele kerk op de Camino ziet. Deze ramen zijn werkelijk prachtig. Verder is de kerk sober veel anders als die van Burgos.

In de buurt van de Kathedraal staat de Romaanse solide en elegante kerk van San Isidoro. De relikwieën van de heilige uit Sevilla, weer een prominente moren doder, werden naar León overgebracht door Fernando I. De kist werd ondergebracht in het Panteón Real dat wel beschouwd wordt als de Sixtijnse kapel uit de Spaanse periode. Pelgrims verlaten de stad langs het Hospital San Marco om zijn stuk brood te halen. Brood krijg je er nu niet meer het is nu een Parador.

Straks nog even een drankje en dan weer vroeg naar bed, en er vroeg weer uit om Ellen uit te zwaaien, en de hitte voor te blijven. De verwachtingen zijn dat het voorlopig nog warm blijft.

Het is nog maar een klein stukje (309 km) naar Santiago.

1. Loes de weijer:
    14 juni 2017
    Ik wens elle een goede rustige terug reis .zoals ik lees heb je vandaag weer veel meegemaakt en een mooie kathedraal gezien .en voor de 4 kanjers die doorlopen .succes morgen
  2. Marie-Therese:
    14 juni 2017
    Heette Luuk geen Jozef toevallig omdat er voor hem geen plaats was in de herberg (klinkt bekend) Succes weer vandaag geniet er weer van het is nog maar een klein stukje
  3. Jane:
    14 juni 2017
    Mooie foto's weer Johan. Geweldig wat je allemaal mag meemaken.
    Je kan gaan aftellen en volhouden hoor .... Yes .... you can ! :)
  4. Peter en lia:
    14 juni 2017
    Mooie foto's weer Johan, En zo te zien begin je ook een beetje op een pelgrim te lijken
    met die baard. Nog een paar keer naar het kruis en je hebt het volbracht !!!!!!
    Groetjes van ons
  5. Hans:
    Hallo Johan.
    Zeker mooi die glas in lood ramen.
    Ik proef uit je verslagen dat je geniet met volle teugen.
    Hou vol en nog heel veel plezier.
    Groetjes. Hans en Maria.
  6. Klaas Buis:
    14 juni 2017
    Hallo Johan geniet elke keer van je verslag en de mooie foto's nog even.volhpufen KANJER
  7. Jorien Michielsen-Habraken:
    14 juni 2017
    Vandaag in Santiago. Ik zal een kaarsje voor je aansteken.
  8. Koos en gerda:
    14 juni 2017
    Johan je blijft wel positief denken nog maar 309 km en dan met die warmte maar inderdaad de grootste helft hebben jullie er al op zitten hou vol Gr van ons
  9. Anja:
    14 juni 2017
    Wat een prachtige glas-in-lood ramen heeft die kathedraal. Het is maar goed dat je foto's maakt Johan want je ziet zo ontzettend veel ! Hou die 309 km vol hè, je kunt het ! Veel succes ook voor de dames die samen met jou meelopen. Groetjes uit een warm Tilburg
  10. A.J.:
    14 juni 2017
    Het valt mij op Johan, dat het op veel foto`s heel rustig is , in ieder geval geen massa gebeuren en dat lijkt mij wel heerlijk.
    Ben ook benieuwd of je later nog iets van die Belg hoort of ziet.
    Succes.
  11. Jeanne Baks:
    14 juni 2017
    Dreigende luchten, hete weidse vlakten, mooie steden en vooral mooie kerken; ontmoetingen met prachtige mensen, zere voeten, lekker eten en een pintje op zijn tijd. Én...nog 309 kilometertjes. Hoe hou je het vol! Ik vind het knap. Je komt gelouterd terug. Ben benieuwd hoe je de aankomst in Santiago zult ervaren..... Volhouden hé, we willen nog meer verhalen en foto's!
  12. Ineke leegangers:
    14 juni 2017
    Hoi Johan je maakt toch wat mee hè .. geweldig hoor je bent echt een pelgrim aan het worden .. vind het zo knap hou vol hè .. en wat een prachtige kathedraal ...wat zie je veel moois ... nou succes morgen kijk er alweer naar uit .. groetjes ineke
  13. Hillie:
    15 juni 2017
    Dat is balen, jammer dat het zo moet eindigen. Heel veel beterschap met de kuit en een goede Terugreis!
  14. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Nog maar 309 km , uw droom is bijna volbracht ! Proficiat zene .