Een lange wandeling naar de stad.

12 juni 2017 - Arcahueja, Spanje

Vegetarian way?? Niet makkelijk op de Camino om vegetariër te zijn. Nou....hier in Reliegos kwam dat goed. In Albergue Ada is het naast de gastvrijheid en vriendelijkheid mogelijk een uitstekende vegetarische maaltijd te krijgen. Ada heeft ons bediend en aan het einde van de maaltijd had haar moeder gevraagd of we haar een applaus zouden willen geven. Als je daar dan een stralende lach voor krijgt, weet je weer hoe eenvoudig het leven kan zijn.

We hebben al een stuk, tot Relliegos, van deze lange (37,4 km) lange en vlakke etappe met als eindpunt tot León afgelegd. Of we naar León, een tweeduizend jaar oude stad die sinds het Romeinse tijdperk grote invloed heeft gehad in noordwesten van Iberische Schiereiland gaan lopen hangt af van het weer. We konden pas om 07.00 uur ontbijten dus zijn we om 06.30 uur met lege maag vertrokken. Het was toen al 17° en de vooruitzichten waren 33°

Het volgende dorpje Mansilla de Las Mulas lag op 6 km een mooie afstand om te ontbijten en wat te rusten. In de bar was het al erg druk met pelgrims en het was een goed ontbijt. Toen we vertrokken kwamen we een verwarde Duitse jongen tegen, wij kenden hem van de vorige herberg, hij had geen geld meer voor een ontbijt en kon nergens pinnen. We hebben hem geld gegeven zodat hij kon gaan ontbijten. Hij wilde het niet en keek ons verbaast aan maar was wel blij dat pelgrims elkaar helpen.

Mansilla wordt omgeven door overgebleven stukken van de uit rolsteen opgehouden muur. Volgens sommige historici is deze stad ontstaan uit een romeinse pleisterplaats (mansio) aan de oever van de Elsa. Van het erfgoed-7 kerken, 2 kloosters en 3 hospitia, zijn er nog maar 2 kerken over.

Vanuit hier is het deprimerende tocht, langs de N-601, naar León. We komen, via een oorspronkelijke middeleeuwse brug Puente de Villarente binnen. Deze brug was een van de belangrijkste oversteekplaats van de rivier de Porma uit de route van vroegere tijden. Je gaat hier al merken dat je een groots stad nadert. Het is een lange lint van bars, hotels, benzinestations langs de drukke N-601. We hebben aan een groentestalletje kersen gekocht en hebben koffie gedronken met een lekker stuk " tarte de manzana". Het werd warmer en warmer, León lag nog op een kleine 13 km en we moesten ook nog de Alto del Portillo over dus besloten we om Arcahueja te blijven overnachten.

We waren, in herberg,la Torre , om 12.00 uur. Lekker douche, een broodje eten en heerlijk op het terras zitten met een grote pint.

Soms is het leven van een pelgrim nog niet zo slecht.

Morgen de laatste 8 km naar de stad en dan hebben we voldoende tijd om deze te bezichtigen. We hopen over 17 dagen in Santiago te zijn

1. Klaas Buis:
    12 juni 2017
    Ik heb een groot respect voor je pet je af maar ik weet dat je een kanjer bent nog even door zetten.maar dank God als je weer thuis bent sorry dat ik zo'n yrut ben.
  2. Toos Van ROSMALEN:
    12 juni 2017
    Super Johan is echt een mooie ervaring zo te zien voor morgen een fijne wandeling samen groetjes van ons
  3. Loes de weijer:
    12 juni 2017
    Een pelgrim mag het ook wel eens een dagje rustig aan doen .en ik blijf het zeggen ( wat een mooie foto s ) geniet van je rust en pilsje vanavond .en voor morgen succes ook voor de dames
  4. Anja:
    13 juni 2017
    Tja Johan, met dat warme weer moet je ook veel drinken en een pilsje helpt heel goed tegen de dorst...vraag maar aan Koos, hahaha. Veel succes vandaag !
  5. Frenske:
    13 juni 2017
    Prachtig verslag weer Johan.
    Geniet ervan nog even volhouden.
  6. Hans:
    Hallo Johan.
    Fijn te lezen dat je met volle teugen geniet.
    Nog 17 dagen schrijf je, nou die ga jij zeker halen.
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag, en je mooie foto's natuurlijk.
    Tot morgen. Groetjes Hans en Maria.
  7. Ineke leegangers:
    13 juni 2017
    Hoi Johan goed besluit om lekker op het terras gaan te zitten met een pint .. Hij zal wel gesmaakt hebben .wat weer een mooi verhaal en foto's ... blijf het zeggen ben er een beetje bij leuk hoor ... succes voor morgen geniet in de grote stad en de groetjes aan de dames ... respect voor jullie .
  8. Gwenda Spijkers:
    13 juni 2017
    Petje af weer. Ook wij genieten weer van je verslag. Zelfs Jorick leest ze af en toe. Prachtige tocht. Even volhouden nog. Natuurlijk ook voor tante Rita jullie zijn nu al goed op weg zeg.

Groetjes van ons.
  9. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Ziet er gezellig uit om samen een iets te drinken in de schaduw en in zo'n mooie tuin .
    Morgen prettig verder wandelen he .