Einde van mijn Camino.

15 juni 2017 - Villar De Mazarife, Spanje

Gisterenmorgen hebben we om 05.30 uur Ellen uitgezwaaid.

Wij zijn vertrokken voor onze etappe van 22 km. De eerste 8 km gingen door León en zijn buiten wijken. In Virgin de Camino  namen wij de alternatieve route. Eindelijk weer in de natuur. Na een km of 10 op deze route ging het mis Ik gleed van een steen af en voelde iets in mijn kuit. Ik ben nog doorgelopen maar de laatste 4 km ging het niet meer. Vanuit onze slaapplaats hebben ze mij opgehaald. Ik dacht misschien een dagje niet lopen en dan is het opgelost. Helaas niet zo, mijn kuit werd dikker en dikker. Ook kwam er spanning op en verkleurde de huid. Met de taxi naar de dichtstbijzijnde eerste hulp en die stuurde mij naar het ziekenhuis in León. Daar constateerde ze een scheurtje in mijn spier en bloedingen, dat verklaarde de kleur in mijn kuit. Deze bloedingen kwamen door mijn bloedverdunners. Ik mag 3 dagen niet lopen, heb medicatie en mag pas over 3 weken rustig gaan wandelen. Over ongeveer 3 maanden zal ik volledig hersteld zijn. De vierdaagse van Nijmegen zal ik dus ook niet lopen.

Hier, op 271.2 km van Santiago, eindigt mijn Camino.

De alarmcentrale is mijn terugreis aan het regelen, ik hoor daar vandaag meer over.

Ik wil jullie danken voor het volgen en de fijne reacties.

1. Lion Spijkers:
    15 juni 2017
    GVD Johan dat is zwaar K*T!!!! Rita belde mij er gisteren over, en het heeft de hele nacht door mijn hoofd gespookt. Heel veel beterschap en heel veel sterkte om dit te verwerken.
    Als ik iets kan betekenen, hoor ik het graag.
  2. Joeri:
    ...
  3. Koos Verheijden:
    Rot voor je Johan sterkte
  4. Dion:
    15 juni 2017
    Zo das echt vervelend Johan,zo goed voorbereid en zo goed getraind. Jammer voor je maar je gezondheid is het waardevolste bezit wat je kan hebben Hopelijk een voorspoedig herstel en sterkte om deze tegenslag te verwerken
  5. Margreth en Danny:
    15 juni 2017
    Balen Johan, ben je zelf in een top conditie gebeurd dit. Wat een teleurstelling zal dit voor je zijn. We voelen deze teleurstelling met je mee. Heel jammer, maar we blijven even trots op het resultaat wat je wel gehaald hebt. Bedankt dat voor je mooie verhalen en belevingen, we hebben ze met veel plezier gelezen. Beterschap en goede reis gewenst.
  6. Jorien Michielsen-Habraken:
    15 juni 2017
    Wat ontzettend vervelend voor je. Heeft het kaarsje je niet geholpen. Sterkte.
  7. Lies Schut:
    15 juni 2017
    Wij vinden dit ongelooflijk k.... voor je. Weten dat dit de reis van je leven zou worden. Heel veel sterkte.
    Hans en Lies
  8. Ad van de Put:
    15 juni 2017
    Sterkte Johan, dit is natuurlijk zwaar klote, jammer zo kort voor de finish.
    Groetjes en beterschap van Ad en Rianne.
  9. Jane:
    15 juni 2017
    BALEN JOHAN ... bah bah... maar welkom thuis !
    Je hebt het toch maar gedaan :-) en deze geweldige ervaringen kan niemand meer van je afpakken.
  10. Gwenda Spijkers:
    15 juni 2017
    Oh verd*rie dat is minder. Iets waar je echt niet op gehoopt had. Bedenk wel dat je al veel mooie dingen hebt meegemaakt. Ervaringen die niemand je meer kan ontnemen. Voor ons ben je een topper!
  11. Klaas Buis:
    15 juni 2017
    Wat erg dat dit nu moest gebeuren waar je zo naar uit had gekeken en nu geen hart problemen maar kuit jammer het is niet anders ben ontzettend trots op je en zal.je verslagen missen bedankt voor alle mooie foto's en verhalen
  12. Fanny:
    Ach wat jammer
    Maar inderdaad eerst jouw gezondheid
    Je hebt toch maar mooi 515 km de camino gelopen en dat is een geweldige prestatie
    Dat doen er veel niet na
    Trots en fier zijn
    Je had het zeker uitgelopen en dat weet je van je zelf dat je het kan
    Ik vind het heel knap
    Beterschap en denk eraan je hebt het toch maar mooi gefixt
  13. Kees Timmermans:
    15 juni 2017
    Dit is flink balen, in alle rust herstellen en van al je mooie herinneringen en deze ervaringen genieten tot snel
  14. Jeanne Baks:
    15 juni 2017
    Oooh! Dat is tandenknarsend balen Johan! Ik hoop dat je snel beter wordt! En dat je weinig pijn hebt. Maar.... Die mevrouw die nu naar huis is; die deed in een jaar tijd toch ook het laatste stuk in een jaar?! Als ik het positief zie: dat kan jij toch ook doen? Of zeg ik nou iets héél geks?! Ik snap dat dat weer een lange voorbereiding eist maar toch....! Ik wens je heel veel sterkte toe; de kracht van een pelgrim heb je!! Petje af voor jou! En hartelijke groeten van je oud-collega aan jou en je familie.
  15. Tiny Wilms:
    Dappere pelgrim Johan,
    Heb jouw Camino gevolgd, met heel veel interesse en mooie herinneringen, elke dag weer had ik het gevoel dat ik deze weer zelf aan het lopen was.
    Verleden jaar heb ik deze Camino onder begeleiding van Mieke ook gelopen, en deze tocht was en is voor mij een dierbare periode in mijn leven. (Het was zo mooi om onderweg te zijn)
    Ik begrijp jouw gevoel, je moet op dit moment iets "loslaten".
    Koester deze Camino.
    Met veel respect, je hebt laten zien dat je kunt leven als een pelgrim.
    -thuiskomen is ook fijn-
    Een spoedig herstel gewenst.
    Hartelijke groet,
    Tiny
  16. Peter en lia:
    Kloten Johan !!!!! Je had je zo goed voorbereid, dat dit nu moet gebeuren,
    Maar je kunt trots op je zelf zijn je hebt het toch geflikt.
    Nu aan je eigen herstel denken dat alles goed komt.
    Groetjes van ons
  17. Loes de weijer:
    15 juni 2017
    ,ben je zo ver en nu dit .ik hoop dat je snel op knapt johan .ik kan niet meer zeggen dan heel veel sterke en laat je maar vertroetelen door je lieve vrouw
  18. Rian Willems:
    15 juni 2017
    Wat een verschrikkelijk bericht!

En jammer dat de 4daagse ook niet gaat lukken.

Succes met het herstel.

Groetjes Rian
  19. Harrie en Toos van Gerven:
    15 juni 2017
    Hallo Johan je bent een bikkel.
    Heel veel sterkte en succes met de terug reis.
    Je kunt je vrouw heel veel vertellen van de route en samen genieten ze zal trots zijn. Wij hebben genoten van de verhalen en foto's.
    Nogmaals heel veel sterkte.
  20. Wies:
    15 juni 2017
    Wat klote,,,,,,maar de km die je hebt gelopen nemen ze je niet meer af en als je bent opgeknapt ga je de resterende weer gewoon lopen, zet um op en positief blijven denken.
    En wie weet ???? loop ik ze dan wel mee.
  21. Ineke leegangers:
    15 juni 2017
    Jeetje Johan wat een pech ... maar een pelgrim ben je echt wel .. Ik heb genoten van je verhalen en foto's .. en inderdaad wie weet maak je de volgende keer de reis gewoon af .. heel veel beterschap .. en bedankt voor je mooie verhalen groetjes ineke leeggangers
  22. Anita v.d hork:
    15 juni 2017
    Wat jammer Johan. Maar je bent toch al heel ver gekomen, je mag trots zijn op jezelf. Nu naar huis en rusten, en wie weet.... je kunt hem altijd nog afmaken. Wens je veel beterschap en heel erg bedankt voor je mooie verhalen en foto's.
  23. WishWalker Jacob:
    Dag Johan,
    Man, héél jammer dat jouw goed voorbereide wandelavontuur ( waarop je je al jaren verheugde ) op deze manier eindigt ! Dat gun ik niemand maar jóu beslist niet, weet dat.
    Nu ja, je bent al een heel eind gekomen, nietwaar ? Wellicht kun je later de draad van de voetreis weer oppakken ( of de schoenveter, zo je wil )...
    Jou wens ik een goede reis naar huis, een voorspoedig herstel & tot ziens !
    Hartelijke wandelgroet,
    WishWalker Jacob
  24. John:
    15 juni 2017
    Johan dat is op zijn zachtst gezegd heel vervelend. Dat dit in het zicht van de haven moet gebeuren.
    Zo goed voorbereid en dan zit een ongeluk in een klein hoekje.
    Een ervaring rijker en hopelijk snel een volgende poging.
    Sterkte en beterschap.
  25. Anja:
    16 juni 2017
    Ach Johan toch, dat zo'n rot steentje jou nou zo moet dwarszitten en je een blessure laat oplopen. Zo ver al gekomen maar net de eindstreep niet gehaald, wat jammer. Maar, zoals er al meer mensen zeiden, je zou de rest van de km's misschien op een later tijdstip kunnen gaan lopen. Namens Henk en mij veel sterkte met deze tegenslag en veel beterschap.
  26. A.J.:
    16 juni 2017
    Dit is balen en erg sneu voor je, daar kijk zo naar uit ,en dan krijg je dit.
    Dit is even moeilijk, maar denk aan de leuke weken die je gehad hebt.
    Sterkte en behouiden thuis komst.

Groetjes
  27. Meis engel:
    16 juni 2017
    Ik heb je gevolgd met je verhalen nav het artikel in het reeshofjournaal. Het bracht me mijn eigen camino weer sterk terug. Wat een pech nu je je tocht moet af breken. Ik denk dat het zo eindigen je meer kost dan aankomen in Santiago.
    Ik wens je veel beterschap en ik wens je toe dat je de laatste kilometers nog een keer kunt lopen.
  28. Jeanne klijberg:
    16 juni 2017
    Oh Johan wat jammer dat je hebt moeten opgeven !!
    Maar even zo goed een enorme prestatie, ik neem mijn hoed diep voor je af......CHAPEAU !!!!!
    Beterschap, en wie weet de rest een volgende keer
  29. Hooijmaijers JWH:
    17 juni 2017
    Beste Johan,je was zo goed op weg.Ook deze tak van sport kent tegenvallers.maar nu maar hopen op een snel en goed herstel en dan komt er van zelf een nieuwe uitdaging.succes.
  30. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Ooooh , wat spijtig ! Ge waart er bijna . Maar het mooie , grootste stuk kunnen ze je niet meer afnemen . Dat heb je gezien en beleefd . Mischien dat je de laatste 309 km volgend jaar kunt wandelen he . Veel beterschap he .
  31. Alsida:
    18 juni 2017