Waarom loop ik naar Santiago ?

28 maart 2017 - Tilburg, Nederland

Ik zal proberen in onderstaand verhaal duidelijk te maken waarom ik te voet naar Santiago de Compostela ga.

In 2002 kreeg ik plotseling hartklachten. In 2003 werd ik met spoed gedoteerd in Lanaken België. Er werden toen 3 stents geplaatst. In de loop van de tijd kwamen er nog 12 stents bij, waarvan 2 stents in een stents. In 2008 heb ik een openhartoperatie ondergaan wat resulteerde in 5 omleidingen waarvan er op dit moment nog 4 functioneren.

Sinds mijn hartoperatie ben ik veranderd, ben emotioneler, heb soms een kort lontje, wil ook wel eens drammerig zijn, ben wel eens eigenwijs en fysiek is het ook niet alles. Op het werk ging het ook steeds moeilijker maar ik wilde het "karwei" wel afmaken.

Maart 2010 was het zover, ik ging met de vut en een wens van mij zou in vervulling gaan n.l met de caravan 3 maanden trekken door Spanje en Portugal. Vlug door Frankrijk naar Santiago, daar wilde ik vertrekken. De dagen dat ik in Santiago was hebben zoveel indruk op mij gemaakt dat ik toen besloten heb om nog eens terug te komen, hoe dat wis ik nog niet. Met de fiets of te voet? Geen van beide mijn favoriete bezigheden. Het is ook mijn laatste reis met de caravan geworden, het werd te zwaar, kon het fysiek niet meer opbrengen.

Tussen 2003 en 2012 heb ik, op verzoek van de cardioloog, alles bij elkaar, wel een jaar hartrevalidatie gedaan. Ik vond het maar niks en Rita was van mening dat ik beter met haar kon gaan wandelen. Na lang aandringen van haar ben ik maar eens meegegaan en het beviel mij. Ik moest wel een doel hebben om geïnteresseerd te blijven en besloot mij aan te melden voor de 4daagse in Nijmegen. Ieder verklaarde mij voor gek, inclusief mijn cardioloog maar medisch gezien waren er geen belemmeringen. Dus zo eigenwijs als ik was (en nog steeds ben) heb ik in 2013 mijn eerste 4daagse gelopen en 18 juli hoop ik voor de 5e keer te starten.

(Ik loop elk jaar de 4Daagse voor Make A Wish en hoop op vele donaties om hiermee vele wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte te kunnen vervullen.)

Santiago bleef maar door mijn hoofd spoken. ik moest gaan en in 2014 gooide ik maar een balletje op dat ik naar Santiago ging lopen. Geen respons van Rita mijn kinderen, familie en kennissen. Na een tijdje kwam bij eenieder het besef dat het bij mij menens was en kon ik gaan plannen. Rita wilde niet graag dat ik alleen ging en dus ging ik op zoek naar een partner. Een oud collega had al dikwijls willen gaan maar het was er nog niet van gekomen. Het klikte en we zouden in mei 2015 vertrekken. Dit was een rampjaar, het ging niet goed met de moeder van mijn collega en Rita kreeg een hartstilstand, dubbele longontsteking en brak ook nog eens haar heup. Inplaats van wandelen was ik mantelzorger geworden. Gelukkig verliep het, medisch gezien, allemaal  goed en we maakte een nieuwe planning.

Mei 2016 zouden we vertrekken en het noodlot sloeg weer toe. Ik belande in het ziekenhuis met een longontsteking en ik moest weer gedotterd worden. Rita kreeg in dit jaar een operatie aan haar heup en beide voeten. Mijn collega is inmiddels afgehaakt en dat ik alleen ga is voor Rita geen optie.

Ik las op internet iets over In Balans Onderweg van Mieke Schrieks. Ik kwam met haar in contact en dit resulteerde dat ik op 20 mei a.s, samen met 5 vrouwen, vertrek Van St Jean Pied de Port naar Santiago. Een tocht van 800 km.

• Ik ga gewoon, helemaal voor mij eigen, om dat ik er zin in heb en om eens over mijzelf, het geleefde en beleefde te kunnen nadenken. Ik ben mij ervan bewust dat het mystiek en emotioneel iets met me doet.Ik hoop dat ik weer als dezelfde Johan, van vroeger, terugkom.

Jullie kunnen mij volgen op FB en op: johanspijkers.reislogger.nl         Geïnteresseerde kunnen zich hier aanmelden door hun email adres achter te laten zodat ze bij elk nieuwe blog een berichtje krijgen.Ik zal proberen elke dag een blog te schrijven.

Naar Santiago loop ik voor mijzelf maar de 4daags loop ik voor Make A Wish en laat mij dan sponseren zodat wensen, van kinderen met een levensbedreigende zieke, in vervulling kunnen gaan. Laat deze kinderen weer eens een dag kind zijn een genieten van hun wens zoals ik ga genieten van mijn wens. Ik hoop dat jullie mij hiervoor belonen met veel donaties, zodat we de kinderen de dag van hun leven kunnen geven. Wil je doneren? Dat kan op mijn actiepagina van Make A Wish

1. Marie-Therese:
    28 maart 2017
    Mooi verhaal eigenwijze Johanmaar ik geloof in jou en jij gaat het halen!! Ga er ook vooral van genieten!!
  2. Lion Spijkers:
    29 maart 2017
    Ik heb er heel veel vertouwen in dat je deze pelgrimtocht gaat volbrengen. Ik hoop dat deze tocht je datgene brengt waar je naar op zoek bent. Vergeet vooral niet te genieten, en steek een kaarsje voor me aan in Santiago!!! Heel veel succes!!!
  3. Johan en Rita:
    29 maart 2017
    Dankjewel, ga er zeker van genieten.
  4. Lies Schut:
    30 maart 2017
    Ik weet zeker dat je het haalt omdat wat mijn buurman in z'n kop heeft niet in z'n K... zit!
    Heel veel sterkte gewenst.
  5. Frans de Rouw:
    30 maart 2017
    Leuk hoor Johan, respect. Het gaat je lukken!
  6. Martin van Laarhoven:
    30 maart 2017
    Heel apart verhaal.met hoogte en diepte punt. Johan ik wens je heel veel succes toe. Tot kijk en de groetjes vanuit een zo'n overgoten Portugal.
  7. Loes de weijer:
    30 maart 2017
    Respect johan .en wat een verhaal .zat niet mee .maar hopelijk heb je nu alles achter de rug .en word 2017 een topjaar voor jullie .succes .
  8. Klaas Buis:
    30 maart 2017
    Ik heb altijd gezegd je bent een kanjer na wat jij allemaal moest ondergaan ,maar kwam altijd weer goed.
    Dus ga er voor maar je hoeft voor ons niet te veranderen je bent en blijft een TOPPER'
    Veel succes.
  9. Wies:
    30 maart 2017
    Geweldig Johan, je weet dat ik ook had willen meelopen maar mijn reden had om dit toch niet aan te gaan. Hopelijk lukt het me, emotioneel, om je wandelen te kunnen volgen.
  10. Gwenda Spijkers:
    30 maart 2017
    Ome Johan, we wensen je erg veel succes toe tijdens deze lange tocht. Dat je een stukje van jezelf terug mag vinden. Maar ook tante Rita maakt deze tocht ook mee, zij zal in gedachte veel bij je zijn. Beiden heel veel succes, maar vooral ook genieten.

Groetjes van ons allemaal.
  11. Hans:
    30 maart 2017
    Wij weten zeker dat je het haalt, alleen maar respect.
  12. Linda:
    30 maart 2017
    Het is een prachtig verhaal en wat zullen familie en vrienden trots op je zijn. Dat je het einddoel haalt, daar twijfel ik geen moment aan, als je maar niet vergeet te genieten onderweg (en veel foto's maakt, zodat wij het ook kunnen zien), zet m op!
  13. WishWalker Jacob:
    Waarde WishWalker Johan,

De afgelopen jaren heb ik jou leren kennen als een aimabele Tilburgse wandelkanjer met het hart op de juiste plaats. Jouw verhaal lezende en horende kan ik niet anders dan veel respect hebben voor jou & je wandelavonturen.
    Ik wens je veel wandelsucces & wijsheid toe, op weg naar een 'nieuw leven' met jouw Rita & je naasten !

Hartelijke wandelgroet,

WishWalker Jacob
  14. Peter van Veen:
    30 maart 2017
    Ga je zeker volgen. Altijd een droom van me geweest en is er nooit van gekomen. Buen Camino!
  15. Frenske:
    Heel veel suc-6 Johan.
  16. Frenske:
    Heel veel suc-6 Johan.
  17. David Engel:
    30 maart 2017
    Heel veel succes en benieuwd naar je verhalen onderweg.
    Je zult zeker jou Jacobsschelp vinden.
    bon voyage
  18. Claudia Gerrits:
    30 maart 2017
    Hoi Johan, Wij weten zeker dat je het kunt, veel succes en vooral veel plezier!
  19. Johan en Rita:
    30 maart 2017
    Dank jullie wel voor de hartverwarmende woorden.
  20. Jeannette:
    30 maart 2017
    Super. Ik hoop veel van je te horen.
    Heel veel succes
  21. Linda Riemebs:
    Hoi Johan,

Ik ken je niet maar zag je verhaal op fb. Deze toch staat ook om mijn verlanglijst en ik zou je heel graag volgen. Ik kom ook uit Tilburg en start dit jaar voor de 10e keer in Nijmegen. Heel veel succes alvast echt geweldig dat je dit gaat doen.

Groetjes Linda
  22. Wish walker Hans:
    Beste Johan.
    We hebben elkaar tijdens mijn 4 daagse gesproken. en wens je een bijzondere tocht.
    Bon Camino zal je vaak gaan horen.
    en doe de Nederlandse vrijwilligers in Saint Jean Pied de Port. en vergeet zeker niet een foto te maken van de poort aldaar.
    Heb daar in 2016 al van mogen genieten.
    groetjes Hans uit Sint Oedenrode
  23. Hillie:
    31 maart 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal. Heel veel succes met de lange tocht naar Santiago. Zal je met veel belangstelling volgen.
  24. Tilly:
    31 maart 2017
    Wat een ontroerend verhaal. Ik wens je veel succes en Buen Camino en vooral genieten. Dat ga ik ook doen, vertrek 2 april vanuit Schijndel.
  25. Anita v.d hork:
    31 maart 2017
    Wat een indrukwekkend verhaal. Wens je een prachtige reis toe, en weet zeker dat het iets met je doet. Ik heb n.l met mijn man gelopen van Porto naar Santiago, echt geweldig, vergeet het nooit meer. Buen Camino.
  26. Johan en Rita:
    31 maart 2017
    Nogmaals mijn hartelijke dank voor de hartverwarmende reacties.
    Tilly, buen camino en geniet ervan.
  27. Ineke leegangers:
    31 maart 2017
    Heel veel succes Johan is ook een van mijn wensen .. ga je zeker volgen
  28. Peter van Veen:
    31 maart 2017
    Wat een verhaal zeg, Johan en zo herkenbaar! Ook ik heb een open hart operatie gehad voor 5 bypasses. Het gaat nu gelukkig goed en kan zoals je wel weet denk ik weer de Vierdaagse weer lopen. De Camino zit er na de operatie helaas niet meer in. Ik heb aan mijn vrouw en kind moeten beloven dat de Vierdaagse het gekste is wat ik ga doen. Dus geen Camino en Kennedymarsen. Ik stuur je een link waar je mijn verhaal kan lezen. Ik ga je zeker volgen en zal ook reageren. Buen Camino en gezond weer terug!

29. Johan en Rita:
    31 maart 2017
    Heb je verhaal gelezen Peter en inderdaad herkenbaar. Bij mij hebben ze uit alle twee mijn benen de aderen gehaald, deze doen het nog goed en die uit mijn borst werkt niet meer.
    Ik hoop voor je dat je toch weer, met plezier en zonder ongemakken, de 4Daagse gaat lopen.
  30. Patrick Schijvens:
    1 april 2017
    Johan,
    Prachtig en moedig van je dat je deze reis gaat ondernemen. Wens je veel sterkte, kracht en bijstand in deze tocht !
    Groetjes
    Patrick
  31. Anja:
    2 april 2017
    Hallo Johan,
    Ik wens je enorm veel succes en ook veel plezier en geniet er met volle teugen van. Ik hoop dat je deze tocht zult volbrengen zodat je wens eindelijk uitkomt.
    Groetjes, Anja
  32. Lies Schut:
    2 april 2017
    Beste Johan,
    Ik weet zeker dat je deze expeditie uitloopt. Lies en ik blijven je volgen. Je hebt al jaren een engeltje op je schouder zitten en dat valt er niet zo maar af! Kom gezond en wel terug.
  33. Jeanine:
    9 april 2017
    Je broer en schoonzus kennen we goed; jou heb ik maar een keer bij hen in huis gezien. Ik was geroerd door je verhaal. Alle goeds met de voorbereidingen en met de tocht van 800 kilometer. Ik volg je vanaf mijn pc, omdat ik eind mei stop met het hosten van pelgrims. Wij wonen aan de pelgrimsroute, maar je start wat zuidelijker. Na 12 jaar pelgrims te hebben ontvangen gaan we het rustiger aan doen. Ik denk met veel plezier aan al de helden die bij ons aankwamen. Vanaf deze plaats wens ik jou en de overige helden van je groep nogmaals een goede reis.
  34. Jeanne Baks:
    12 april 2017
    Je hebt vast wel mijn reactie gelezen en ik wens je nogmaals heel veel succes en een fijne, goede wandeling!
  35. Johan en Rita:
    14 april 2017
    Allen bedankt voor de mooie woorden.