DE CAMINO OVER DE PÁRAMO 2

28 april 2018 - Villares de Órbigo, Spanje

2e DEEL OVER De PÁRAMO !!

Vanmorgen 5 graden vanmiddag 9 graden zon afgewisseld met regen.

Na en goed ontbijt zijn we opweg gegaan voor onze 2e etappe . Waar we gisteren door het mooie maar ruige landschap liepen was het vandaag een stuk minder interessant. Het landschap, dat ons zoveel rust gaf,maakte plaats voor veeteelt en akkerbouw. Via onverharde paden liepen we naar Villavante waar we na 10km ons welverdiende kopje koffie hebben gedronken. Tussen de bevloeide akkers liepen we richting Hospital de Orbigo. Op een kruising was het verwarrend welke richting we op moesten maar een oudere Spanjaard stond te wuiven dat we zijn richting op moesten. Op het einde van de ochtend kwamen wij bij een van de magische oorden die de tand des tijds doorstaan hebben. Dat is de prachtige overbrugging van de rivier de Orbigo, een van de beroemdste kunstwerken van de Camino en niet alleen vanwege de architectonische kenmerken. Hier speelde zich de “paddo bontoso” af, een weddenschap die een groepje middeleeuwse edelen, verblind door het ridderlijke ideaal en aangevoerd door de Leonese ridder Don Suero de Quiñones, aanging met elke ridder die de brug over wilde.
Een historisch gebeurtenis die aandoet als een roman maar die soms maar de schoonheid van deze Romeins brug in de schaduw dreigt te stellen.
Omdat we op onze route verder naar Villares de Orbigo (3 km) geen zaak tegen kwamen waar we wat konde eten hebben we langs de weg maar wat smeer kaasjes en wat gedroogde abrikozen gegeten. We werden in de alberge hartelijk ontvangen door Christine zij kende mij nog, want van hier ben ik vorig jaar teruggegaan. Na een douche vlug de was gedaan hopelijk is hij nog droog vandaag. Lekker samen nog wat gedronken en nu zitten we te wachten op het eten.
Vanavond op tijd onder de wol want het is hier koud.

1. Martin Laarhoven:
    28 april 2018
    Oke boys. Eet smakelijk en voor straks slaap lekker. Hier is het ook fris. Heb de verwarming aan. En dan morgen weer veel succes. Groetjes martin
  2. Antoinette van Uitert:
    28 april 2018
    Wat een dag, lijkt saai maar door de wuivende vriendelijke man en de alberge eigenares is het toch een mooie dag geworden voor jullie 😊. Voor morgen weer een prachtige dag toegewenst!
  3. Loes de weijer:
    28 april 2018
    gelukkig zijn er nog spanjaarden die de weg weten 😂 .je zou maar 10 kilometer om lopen johan .hopelijk is het morgen een beetje beter weer ,succes morgen
  4. Kevin:
    28 april 2018
    Mooi verhaal weer! Succes en veel plezier weer morgen. Liefs van ons
  5. Stephanie Spijkers:
    28 april 2018
    Fijn dat het nog goed gaat met jullie succes nog!
  6. Iwan SPIJKERS:
    28 april 2018
    Goed bezig , ik heb Mijn hardloop schoenen uit de kast gehaald 3km maar begin is er
  7. Anja:
    29 april 2018
    Jammer dat het zo koud is daar. Hopelijk straks wat beter weer voor jullie. Veel succes!
  8. Gwenda Spijkers:
    29 april 2018
    Mooi om weer te lezen... Succes vandaag!
  9. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    29 april 2018
    Weer leuk verhaal en mooie foto,s beetje rillen daar in de kouw maar jullie lopen je wel warm succes vandaag maar weer benieuwd naar volgende verhaal
  10. Ineke leegangers:
    29 april 2018
    Jammer van het weer Johan maar weer een mooi verhaal en foto's tis er prachtig .... hopelijk morgen wat beter succes allemaal .
  11. Jane:
    29 april 2018
    Leuk dat die Christine jou nog herkende ... hoop dat de zon morgen gaat schijnen, want zoals je leest is het hier ook fris.
    Wel mooie foto's weer.
  12. Hooijmaijers JWH:
    29 april 2018
    Beste Johan.Mooie fotos ,prachtig geschreven verhalen,en jullie erg veel succes toegewenst met hopelijk mooi weer.
  13. Vic en Vera .:
    30 april 2018
    Johan , wat kun jij vlot en interessant schrijven ! T'is elke keer een plezier om uw verslag te lezen . Succes morgen he .