En nog steeds op de Meseta.

7 juni 2017 - Frómista, Spanje

Gisterenavond weden we na het eten door de herbergier getrakteerd op de uitleg van een wijnpers. Daarna moesten we mee naar zijn wijn kelder. Het bleek een uit de eerste eeuw stammende kelder te zijn, met vertakkingen naar het kasteel. Je kon zien waar de doorgangen hadden gezeten. Hij bood ons in de kelder (met een constante temperatuur van 12 graden), een puur wijntje aan. We hebben erg genoten van zijn uitleg en wijntje, want hij vertelde het met heel veel passie.

Daarna vlug naar bed want we wilde om 06.15 ontbijten en daarna op weg voor de etappe van 25 km. De afstand was niet het probleem maar het zou weer warm worden, 26 graden (bij vertrek 9 graden) en in het begin moesten we de Alto de Mostelres bedwingen. En berg van 12%  die over een afstand van 1050 mtr van 440 mtr naar 1290 mtr stijgt, met daarna een afdaling van 18%

Na ongeveer 11 km gelopen te hebben, over lange wegen en tussen de uitgestrekte velden zonder een teken van leven of wat schaduw van een boom kwamen we in het gehuchtje Itero de la Vega. Het is de eerste stop in de provincie Palencia. Hier hebben we snel een kopje koffie gedronken. We vervolgde onze weg omhoog naar de alleenstaande heuvel apart. tot hier was het niet helemaal vlak er waren wat rots partijtjes en glooiingen die wat leven in de brouwerij brachten. We  keken nu uit over de Tierra de Campos een eindeloze steppe waar de horizon achter de graanvelden verdwijnt. Nu kwamen we aan in het dorpje Boadilla del Camino. In dit dorp waren in 1345 wel 3 kerken en hospita maar vandaag de dag is er nog maar èèn open. In deze hospita hebben we ook de lunch gebruikt. Het meest in het oog springend monument in Boadilla is de zuil die het rechtsgebied aangeeft. Het was 13.00 uur toen we daar vertrokken voor onze laatste 6 km. Deze dag, de eenzaamheid heeft veel indruk op ons gemaakt. De wat vervelende lichamelijke pijntjes vallen in het niet wat dit met je doet. Je komt weer dicht bij je eigen ik.

Om 14.15 uur kwamen wij aan in Frómista onze eindbestemming. De route liep langs het Canal de Castilla en eindigde net voor het dorp met een mooie sluis. Frómista was een belangrijke agrarisch centrum in de Romeinse tijd, dat Frumesta genoemd werd omdat er graan in overvloed was. Van alle kunstschatten is de kerk van San Martin de mooiste, een schitterend voorbeeld van de Romeinse stijl in Spanje. Tegenover De kerk van San Pedro zijn de reünies (van wat eens een hospitium was) omgetoverd tot een luxueus restaurant.

Het was vandaag een top dag, niet alleen het wandelen maar ook voor het bolletje. We hebben nog 421,5 km te gaan.

1. Kees Timmermans:
    7 juni 2017
    Wat een mooie ervaringen beleven jullie toch
    Geweldig genieten geblazen
  2. Hans:
    Hallo Johan
    Ik hoop dat het weer jullie gunstig gezind is.
    Hier is het bar en boos, regen en hevige wind.
    En dat zoal een paar dagen.
    Ik geniet nog steeds van de mooie omgeving waar jullie doorkomen.
    De foto's zijn geweldig, net alsof wij ook een beetje meelopen.
    Groetjes van Hans en Maria .
  3. Loes de weijer:
    7 juni 2017
    Wel mooi dat iemand zo kan vertellen ( van wijn ) en dat het zijn passie is .en een wijntje gaat er altijd wel in ( toch johan ) .en wat je allemaal beleefd ,en zeker zoals je het schrijft .ik lees het met plezier .succes morgen ,ook voor de dames
  4. Marlene:
    7 juni 2017
    Wat een mooi avontuur Johan. Ik geniet van je verhalen. Wat moet dat niet voor jou zijn. Op naar morgen! Succes en genietennnnnnnn samen
  5. Rita:
    7 juni 2017
    Weer een mooi verhaal ikgeniet er van
  6. Ans Pistorius:
    8 juni 2017
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto's. Ik geniet er iedere keer weer van.
  7. Fanny:
    Wat een goed verslag
    Geniet ervan
    Wat een belevenis voor jullie allen
    Dank je en succes
  8. Ineke leegangers:
    8 juni 2017
    Wat weer een prachtig verslag en wat jullie allemaal beleven fantastische ervaring ... Op naar morgen succes weer en tot morgen .
  9. Anja:
    8 juni 2017
    Wat een mooi verslag en prachtige foto's weer Johan. Succes vandaag :)
  10. Jeanne Baks:
    8 juni 2017
    Je schreef dat de eenzaamheid van het landschap, grote indruk op je maakte. Gelukkig ben je dan niet alleen, de dames die met je meewandelen en daarbij opgeteld de thuisblijvers die, via je verhalen, met je meelopen maken, dat je de reis niet alleen maakt. Wij lopen met jullie mee en kijken over jullie schouders naar het landschap...en ach, die 421,5 km....! Mijn hemel wat een éind!! Vol houden he! En veel genieten!
  11. Hooijmaijers JWH:
    9 juni 2017
    Beste Johan;Niet alleen de voettocht maakt veel indruk,pracht prestatie natuurlijk,maar jou schrijftalent en de kennis van de omgeving is zeker niet minder.
    Veel succes.
  12. Anita van der heijden:
    9 juni 2017
    Wat een belevenis
  13. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Johan , bedankt omdat we mee mogen genieten ! Ik beleef uw avontuur voor een stukje mee .