Het Spaanse Cluny

10 juni 2017 - Calzadilla de los Hermanillos, Spanje

Vanmorgen was het weer vroeg dag, de wekker liep af om 05.00 uur.

In deze herberg konden we pas om 07.00 uur ontbijten wat voor ons te laat was, we hadden 27 km te gaan en het zou weer 30° worden.

Met de volle maan en een lege maag vertrokken we om 06.30 uur richting Moratinos want daar zouden wij vanaf 06.00 uur kunnen ontbijten. Helaas alles ging pas om 07.00 uur open. Geen optie voor ons. Even kijken wat iedereen nog heeft, een pelgrim heeft altijd wat te eten en drinken bij, verdelen en weer verder. We waren omstreeks 06.30 uur in San Nicolás del Real Camino, en daar was wel een bar open waar we vriendelijk werden geholpen hier hebben genoten van ons ontbijt.

We liepen door enkele veelbelovende glooiingen en genoten van de wreedheid in het landschap. Dit zou blijven tot Sahagún de eerste de grote stad op de Jacobs route in de provincie León. In deze stad wordt de pelgrim hartelijk ontvangen dank zij een herberg en vele voorzieningen. Maar dit is niets vergeleken met wat vroeger het klooster van San Benito, het Spaanse Cluny, te bieden had. Alle middeleeuwse pelgrimsgidsen staken de loftrompet over de genereusheid die hen daar te wachten stond. Hier hebben we koffie gedronken en hebben we wat inkopen gedaan voor de lunch, we hadden nog zo'n 15 km te gaan zonder voorzieningen.

Even verderop in Calzada del Coto , zijn er twee opties, rechtdoor langs de provinciale weg of over een omweg en dan over een oude Romeinse heerweg. We kozen voor deze route een lange weg door de natuur. We hebben lekker in het gras onze lunch genuttigd en waren net voor de echte warmte  op onze eindbestemming van vandaag herberg Via Trajana in  Calzadilla de los Hermanillos, waar we slapen in een hele mooie herberg. Na twee lange etappes komen er de volgende dagen 3 kortere naar León.

We zullen redelijk vroeg blijven vertrekken wat de temperaturen komt de volgende week niet onder 30 graden. Nog een klein stukje en we zijn weer thuis.

1. Loes de weijer:
    10 juni 2017
    Alles zullen we samen delen .ook gezellig ( toch ) en zo als ik lees hebben jullie de mooiste weg gekozen ( door de natuur ) ik blijf me verbazen over de foto s .wat een mooi landschap .en voor dat kleine pelgrimpje met dat hoedje en baard .neem ik mijn pet af .succes morgen ook voor de dames
  2. Jeanne Baks:
    10 juni 2017
    Ben het helemaal eens met de, mij onbekende, Loes?
  3. Jane:
    10 juni 2017
    De wandeling alsmede het samen zijn en delen maakt je denk ik ook een heel ander mens. Mooi en prachtig dat je dit alles mag ondergaan / ervaren. Top!
  4. Frenske:
    Mooi verslag weer Henri.
    Heel veel suc-6
  5. Frenske:
    Mooi verslag weer Johan.
    Heel veel suc-6 de komende dagen.
  6. Hans v Helderen:
    11 juni 2017
    Hallo Johan. Ik lees in elk geval dat je reis voortvarend verloopt ik heb door de ziekte van mijn vrouw nog niet kunnen reageren Wij hadden de hoop om op onze terug reis van vacantie jou te gemoed te rijden ( helaas ging deze trip voor ons niet door) nog heel veel loop plezier en geniet er van.Hans en Hannie.
  7. Koos en gerda:
    11 juni 2017
    Nog veel loop plezier vanmiddag moeten wij naar familie Schoenmakers diamanten bruiloft zie ik Dre ook zal hem vertellen over jou prestaties vindt hij vast leuk Gr van ons en aan de meisjes toi toi toi toi
  8. Johan en Rita:
    11 juni 2017
    Hallo Hans, ik heb van Lion vernomen dat Hannie ernstig ziek is. Ik steek een kaarsje voor jullie op. Ik wens jullie veel sterkte.
    Hier gaat alles goed.
    Johan
  9. Kees Timmermans:
    11 juni 2017
    Wederom mooie foto's en idd alles zullen we eerlijk delen. Lijkt mij een geweldige ervaring. Suc6 ook voor je reisgenoten.
  10. Ineke leegangers:
    11 juni 2017
    Wat weer een geweldig verhaal .. en ja eerlijk zullen we alles delen ... fantastisch zo is het ook .. heb zelf de afgelopen 2 dagen de diekirch mars gelopen .. klimmen dalen en met jou verslag voel ik wat jij voelt .. succes morgen
  11. Hans:
    12 juni 2017
    Hallo Johan.
    Weer z'n mooi verslag van een dag lopen.
    Bedankt daarvoor PELGRIM.
    Groetjes. Hans en Maria.
  12. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Geweldig !!! Nog veel plezier morgen he .