Dag 11, van Ventosa naar Ciureña

31 mei 2017 - Cirueña, Spanje

Alweer een nieuwe dag op de Camino

Vanmorgen werden we om 06.00 uur gewekt met christelijke muziek. voor die tijd mochten we geen lawaai maken, de nachtrust van de pelgrims is heel belangrijk.

Na het wassen en aankleden heb ik een besluit genomen.................

Niet om te stoppen maar om mijn bagage te laten vervoeren. Bij elke langdurige, of steile klim krijg ik veel last van mijn aanhechting in mijn linker knieholte. Ook mijn ademhaling gaat dan niet goed omdat er minder flexibiliteit is in mijn aderen door alle stents. Niet makkelijk hoor, maar als je daardoor meer kunt genieten van elke stap ..... zeker doen.

Na dit besluit en het ontbijt in een bar, zijn we om 07.00 uur vertrokken naar Alto San Antonio op 670 meter hoogte.  Het was lekker wandel weer en een aangename temperatuur. Via een mooie veldpad, wel veel modder door de zware regen van gisteren, dalen we af naar Nájera. Hier in Nájera, verdwijnt de teleurstelling van de verschrikkelijke aankomst ( lelijke buitenwijken en geplaagd door het verkeer) direct als je de Najerilla bent overgestoken en het oude centrum inloopt. Beschermd door een paar steile rotsen was Nájera de hoofdstad van La Rioja. Na langs de rivier een lekker bakje koffie gedronken te hebben ging ons pad veder over een afstand van nog een 15 km.

De route ging, als maar omhoog door weidse graanvelden en druiven stronken over brede paden. Je komt op deze wegen alleen maar pelgrims tegen. Het enige wat je tegen komt is het gehuchtje Azofra. Gelukkig is hier een bar, waar we wat gedronken hebben en een klein supermarktje waar we nog wat gekocht hebben.

Van hier nog 9,5 km naar Cirueña ons eindpunt van deze dag. Dit dorpje ligt boven op de berg dus moest er op het einde nog flink geklommen worden. Op 3 km van de top hebben we langs de weg nog even een rust genomen voor de laatste pittige km’s. Bij aankomst van dit dorp liepen we echt door een "spookwijk" hier staan tientallen nieuwe woningen leeg, onverkoopbaar door de crisis.We slapen in de speciale herberg Virgin de Guadalupe. Pedro beheert de herberg en maakt voor ons een maaltijd. Rijst met linzen en groenten. We zien ernaar uit.

Het was een pittige en mooie dag die ik, zonder rugzak, goed heb verteerd en ik heb besloten, indien nodig, dit meer te doen.

Nog 566,7 km te gaan

1. Loes de weijer:
    31 mei 2017
    En zoals bij elk verhaal ,mooie fotos ,en je hebt gelijk johan met je bagage .waarom moeilijk doen als het makkelijk kan .en geniet er morgen weer van
  2. Koos Verheijden:
    31 mei 2017
    Goed besluit vind ik de klein stapje terug beter als ernstig geblesseerd en op moeten geven maar het gaat je vast lukken
  3. Jeanne Baks:
    31 mei 2017
    Hou vol Johan! Je hebt weer mooie foto's! Nog veel genoegen met wanden! Zonder pijn hoop ik!
  4. Rita:
    31 mei 2017
    Goed gedaan johan goed op je zelf passen
  5. Lion Spijkers:
    Hoi Johan,
    Heel indrukwekkend allemaal, en wat een mooie foto's!!
    Let goed op jezelf, en nog veel succes.
    Buen Camino
  6. Jane:
    31 mei 2017
    Wijs besluit voor jezelf Johan.
    Mooie foto's weer.
  7. Marlene:
    31 mei 2017
    Een goed besluit Johan! Want het belangrijkste is je doel bereiken en dat gaat jou lukken! Succes voor morgen.
  8. Marian:
    31 mei 2017
    Goede besluiten nemen gaat vanzelf dat zie je maar weer,
    er komt nog genoeg, laat t je gerust aanleunen als je lichaam dat aan geeft!
    Tof om elke dag weer iets van je te horen, groetjes
  9. Klaas Buis:
    31 mei 2017
    Goed gedaan maatje denk aan je zelf.klaas en ik hebben een borrel genomen en geproost op een goede camino en gezond weer terug.
  10. Ineke leegangers:
    31 mei 2017
    Wijs besluit Johan loopt iets prettiger .. Geen kast op je rug en lekker genieten ... wat een mooie foto's weer en een prachtig verhaal ... goeie reis morgen ik kijk er weer naar uit ... groetjes en veel wandel plezier
  11. Sandy:
    31 mei 2017
    Slimme zet opa, goed naar je lichaam luisteren! Ziet er allemaal weer mooi uit xx
  12. Anita v.d hork:
    1 juni 2017
    Verstandig besluit, blijf luisteren naar je lichaam, zeker nu. Neem ook je rust. Bon Camino.
  13. Peter en lia:
    1 juni 2017
    Heel goed dat je dat besluit hebt genomen. Loopt iets makkelijker denken wij
    Al vinden wij het nog steeds een knappe prestatie. Johan geniet er van groetjes
    Peter en lia . Ben camio
  14. Monique:
    1 juni 2017
    Wijs besluit van het u gemakkelijk te maken .Je moet naar je lichaam luisteren
  15. Hans:
    Hallo Johan.
    Groot gelijk van die rugzak, zeker doen zo zou ik zeggen.
    Mooie foto's dat smaakt naar meer.
    Groetjes en geniet elke dag, wij leven met je mee.
    Hans en Maria.
  16. Toos Van ROSMALEN:
    1 juni 2017
    Ja Johan beter zonder bagage zou jammer zijn als je moet stoppen succes xxx
  17. Anita van der heijden:
    9 juni 2017