Dag 10, van Logroño naar Ventossa

30 mei 2017 - Ventosa, Spanje

Door de wijnvelden.

Gisterenavond toch maar geen tapas gegeten, het regende voortdurend en dus maar naar het restaurant aan de overkant. Vanwege de temperatuur konden we wel buien eten onder de overkapping. Het menu was heerlijk en bij het afrekenen keken we elkaar vreemd aan we moesten ieder € 2 extra betalen om dat we op het terras gegeten hadden. Ik weet dat dit in andere landen gebeurd maar in Spanje had ik dit nog nooit meegemaakt. Om 22.00 uur naar bed en we zouden om half 7 opstaan maar eenieder was er al ruim voor die tijd op. In een bar ons ontbijt genomen en om half 8 waren we onderweg. Het was een lang en saai stuk van enkele km door de stad maar vele wensten ons een "Buen Camino" en dit maakt weer veel goed.

We liepen door een park en kwamen 2 Hongaren tegen die met de ezel op pad waren. Ze speelden muziek en voorzien hun levensbehoefte hiermee. Ook zagen we nog een torenvalk die naar beneden dook en met een muisje in zijn bek weer omhoog vloog maar helaas voor hem liet hij zijn prooi vallen.

Hier na kwamen we bij het meer La Grajera. Hier hebben wij een korte pauze gehouden. De Jacobsroute gaat verder. We lopen nu in de Rioja streek. Paden door de wijngaarden, het is hier nog steeds heuvelachtig met mooie vergezichten. De dag etappe is 21 km en blijft de laatste 11 km alleen maar stijgen. Dit merkte ik aan met rechterkuit, deze was hier niet blij mee. En ja, er zijn ook dorpen voor ons ligt Navarrete, zoals de meeste plaatsen hier, op een heuvel, beroemd om zijn keramiek-ateliers. Het heeft ook een mooie middeleeuwse bebouwde kom. Opvallend is de prachtige kerk uit de Renaissance,  de kerk is uit de 16 eeuw met binnen een  interessant hoofdretabel uit de Barok. Veder klimmend naar ons einddoel kwamen we een houten huisje tegen met daarin een  man die ons vriendelijk begroete en ons een stempel in onze pas gaf. Hij zat daar dagelijks en al van 1998. Heel bijzonder. Eindelijk lag daar Ventosa, een vriendelijk dorpje waar wij overnachten. We slapen in herberg San Saturnino. Fijne ontvangst, met rustgevende muziek, een tuin, een kamer voor 6 personen.  Al bij al weer een mooie tocht.

1. Vic en Vera .:
    30 mei 2017
    Ooh , dat ezeltje is prachtig . En de regen is voorbij he .
    En nu hop naar dag 8 . Groetjes he .
  2. Martin Laarhoven:
    30 mei 2017
    Hopen dat het morgen met de kuiten weer beter gaat. Houvol johan. Geniet er van. Groeten en veel succes. Martin
  3. Ineke leegangers:
    30 mei 2017
    Gelukkig de regen is voorbij .. hopelijk blijft het met je kuit goed gaan Johan .. Een goede nachtrust doet wonderen ... succes morgen
  4. Koos Verheijden:
    30 mei 2017
    Wederom mooi verhaal en mooie foto's
  5. Jane:
    30 mei 2017
    Mooie foto's en belevenissen weer Johan. Je bent bevoorrecht !
    Hou vol ok, YES YOU CAN !! ;)-
  6. Klaas Buis:
    30 mei 2017
    Het word steeds mooier je verhalen maar die pelgrims baard is lelijk maar ja hoort er bij hè kijk alweer uit naar morgen.maar denk om je kuiten.
  7. Loes de weijer:
    31 mei 2017
    Wat een super mooie kerk en prachtig landschap .en je moet nog lang weg blijven voor je haar en baard zolang zijn als bij die men waar je de stempel van kreeg johan maar ik lees je verhalen met veel plezier .
  8. Kees Timmermans:
    31 mei 2017
    Gelukkig regen voorbij en pas op met de geblesseerde kuit succes
  9. Hans:
    Hallo Johan.
    Dat baartje heeft wel wat, staat stoer en is wel makkelijk.
    Je verhalen worden steeds mooier, hou vol je kunt het.
    Groetjes uit Tilburg. Hans en Maria.
  10. A.J.:
    31 mei 2017
    Zelfs ver van huis heb ik nog een route uitgezet.

Succes
  11. Jeanne Baks:
    31 mei 2017
    Het ezeltje is prachtig en dan die oude man met zijn markante kop; wat een mooie types kom je tegen. Mooie kerk trouwens.
    Maar weer verder....!
  12. Koos en gerda:
    31 mei 2017
    Hallo allemaal wij volgen je moole reisverhalen en vinden je foto's mooi als je nog veel last hebt van je kuit ga je maar op t ezeltje verder Gr van koos en gerda en nog veel loop plezier toi toi toi
  13. Anita van der heijden:
    8 juni 2017
    Wat een belevenissen weer johan en prachtige foto's
  14. Anita van der heijden:
    8 juni 2017
    Wat een mooi verslag weer en prachtige foto's