Uitdagende eenzaamheid.

9 juni 2017 - Terradillos De Los Templarios, Spanje

Zoals ik gisteren al melden zijn we eerst naar de kerk geweest. Het was een indrukwekkende dienst waar Annie is meegenomen in het gebed. Ook heb ik nog een kaars aangestoken. Na de dienst werden alle pelgrims naar voren geroepen voor een persoonlijke zegen van de pastoor of de zuster door handoplegging en een kruisje op ons voorhoofd.

Tijdens de dienst werdt het inktzwart en begon het stevig te waaien. We hebben geen regen gehad en binnen een half uur was het overgewaaid. We gingen op tijd maar bed want de wekker zou om half 4 aflopen voor onze tocht van 28 km. De zuster was niet blij dat wij zo vroeg vertrokken want ze had beloofd voor het ontbijt te zorgen en het was een lekker ontbijt.

Om half 5 vertrokken wij voor de eerste proeve van eenzaamheid,l7 km aan het begin van deze etappe. Het is het langste stuk tot nu toe op de Jacobsroute zonder enig dorp of variatie in het landschap. Het was even zoeken in het donker maar snel zaten we op de route met in het beginne verfrissend groen. Het was maar goed dat we goede hoofdverlichting hadden want onderweg lagen er een 5 tal bomen over de pad waar we doorheen moesten klunen. Na dit groen was er helemaal niets, alleen eindeloze akkers en een zelfzuchtige streep van een horizon( het was inmiddels licht geworden) die alleen maar valse hoop geeft.

De Camino wordt meer dan ooit een boetedoening. Eindelijk is daarna Calzadilla, opgesloten in een laagte in het terrein, wordt pas zichtbaar als je er bijna bovenop staat en dat versterkt alleen maar het idee dat er nooit een eind aankomt. De naam van dit dorp is afkomstig van de via Aquitantnia die hier veel eerder als de Jacobsroute langs kwam. Het is een lange straat met in het begin een herberg waar we heerlijk koffie hebben gedronken. In deze eeuwigdurende tocht kwamen we ook nog in Lédigos, een dorp met lemen (Adobe) huizen met maar een herberg. Hier hebben we ook wat rust genomen, Omstreeks half 12 zijn we aangekomen in Terrardillos de Templarios. Zoals de naam al zegt was dit dorp vroeger het eigendom van de Tempeliers. Het heeft een herberg die genoeg in huis heeft om te overnachten en weer op kracht op te doen in deze onherbergzame streken. Inmiddels zijn we over de helft en zitten we nog maar 375,6 km van Santiago.

1. Koos en gerda:
    10 juni 2017
    Ook deze etappe heb je goed volbracht zoals ik gisteren al zei je bent over de helft en denk dat dit de langste en de moeilijkste was in een woord geweldig JOHAN wat jullie presteren Gr van ons
  2. Hans sweep:
    10 juni 2017
    Ook artikel deze uitgave van focus op Reeshof aan jou en je camino gepubliceerd gr en succes Hans sweep
  3. Hans:
    Hallo Johan.
    Weer een berichtje uit Tilburg.
    Die stilte en eenzaamheid moeten indrukwekkend zijn, lijkt mij.
    Johan je doet het goed, hou dit vol.
    Je bent al over de helft.
    Hiel veel loopplezier en geniet er van.
    Groetjes Hans en Maria.
  4. Jorien Michielsen-Habraken:
    10 juni 2017
    Hallo Johan, we zijn nu op vakantie in Spanje en zien sinds Chartres, Bouillon, Bilbao en nu in los picos de Europa veel pelgrims bezig met hun Camino. Wat moet dat zwaar zijn. Respect hoor. Ik volg je via je mooie verhalen. Nog een goede tocht verder, en Rita, je zult dit ook wel lezen, heel veel groetjes.
  5. Ineke leegangers:
    10 juni 2017
    Wat weer een prachtig verslag ... Neem mijn petje af hoor voor jullie echt respect succes voor morgen allemaal .. groetjes Ineke
  6. Loes de weijer:
    10 juni 2017
    Al over de helft johan .knappe prestatie voor allemaal .en ik lees je verhaal weer met veel plezier en zoals altijd weer mooie foto s .succes voor morgen ,ook voor de dames
  7. Lies Schut:
    10 juni 2017
    Wij hebben diep respect voor je dat je dit tot op heden hebt volgehouden. Hou de laatste 3 weken vol!
  8. Frenske:
    10 juni 2017
    Toppie Johan het gaat lukken.
    Heel veel suc-6.
  9. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Proficiat !! Over de helft ! mooie prestatie Johan !