DE POORTEN VAN DE HEMEL!

6 mei 2018 - Triacastela, Spanje

Vanmorgen 5 graden en laag hangende mistvelden, vanmiddag volop zon 23 graden.

Het viel vanmorgen niet mee, de klim van gisteren zat nog in de benen.Toch weer opgewekt op pad want Galicië ontvangt ons, de wandelaar, aan de rand van de hemel.
We lopen een paar uur door een zacht glooiend landschap waar het groen overheerst. Als eerste komen we het dorpje Hospital tegen. Het dorp dankt zijn naam aan een voormalig hospitium uit de 9 eeuw. Het werd gesticht door gravin Egilo.
Op weg naar de tweede klim van de dag de Alto do Poio, hier was vermoedelijk ooit een klooster van de Tempeliers.

Nu staan er aan weerszijde van de weg 2 bars.
Na de Alto do Poio gaan we beginnen aan een lange afdaling naar Triacastela.
(Ik ben daar blij mee maar Lion is geen daler hij klimt liever.)
Door het lopen over de Jacobsweg ontdek je hoe het landschap steeds verandert in geografische en deomografisch opzicht.
Het meest landelijke en onbekende deel van Galicië ligt verscholen achter elke bos of manifesteert zich bij elk van de gehuchten met hun stenen huisjes waar nauwelijks mensen wonen, laat staan dat er iets te koop is. Dit lijkt niets op de droge uitgestrekte van Castillië of de drukke dorpjes op de laagvlakte. Dit is een duizend jaar oude route, de enige die al eeuwen bestaat.
Het heerlijke Galicië, harmoniseert zich kalm, presenteert zich vanaf dit punt als een exclusief geschenk aan de wandelaar.
Na de afdaling kwamen we in het stadje Triacastela met 3 kastelen, waar zelfs geen ruïenes van over zijn, het eindpunt van deze dag. Dit dorp is voor een deel afhankelijk van de pelgrim, je ziet dit aan het groot aantal albergue’s, bars en restaurants en voor een ander deel van ontginning van kalksteen. De stad werd in de 10e eeuw gesticht en is in de 13e eeuw door Alfonso IX herbevolkt.en opgeknapt. De kerk is aan de heilige Jacobus geweid en heeft nog war Romaanse trekjes.
Na het douche en zorg dragen voor de was hebben we zojuist uitgebreid genoten van een menu del dia.
Dadelijk nog een biertje en voor vanavond een klein gerechte en dan naar bed want morgen is er weer een pittige tocht.
We genieten met volle teugen en voelen de pijntjes nauwelijks.

1. Peter en lia:
    6 mei 2018
    Wij dachten dat lopen veel vet zou verbranden! !!!!!!!!!of wordt de inwendige mens goed gevuld elke dag. Zo te zien wel. Bedankt voor het mooie verhaal. Gegroet peter en lia
  2. Loek Luijten:
    6 mei 2018
    Ik ben blij voor jullie dat het weer eens mee zit en het zijn prachtige foto's daar geniet ik van top mannen 👍
  3. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    6 mei 2018
    weer heerlijk verhaal en foto,s die het verhaal voor de lezer duidelijk maken net of je meeloopt van uit je luie stoel
    morgen nieuwe tocht mannen succes maar weer
  4. Martin Laarhoven:
    6 mei 2018
    Nou eindelijk mooi weer en een prachtige wandeling. Wat wil je nog meer. Morgen weer veel succes en hopenlijk weer genieten. Groetjes martin
  5. Ineke leegangers:
    6 mei 2018
    Weer een prachtige route echt genieten hier vanuit raamsdonksveer dank je wel op naar morgen succes mannen
  6. Gwenda Spijkers:
    6 mei 2018
    Weer een mooi verhaal en we zijn net van de camping af maar gaan woensdag weer terug... onze buren lezen mee. Zij kennen jullie niet maar vinden het leuk om mee te lezen.
  7. Jane:
    6 mei 2018
    Wat een prachtige titel "De poorten van de hemel"
    Dat had ik wel willen zien in het echt.
    Mooi Johan.
  8. Jan Weeterings:
    6 mei 2018
    Mooie verhalen en mooie foto’s, Johan en Lion.
    Zo te zien en te lezen genieten jullie met volle teugen. Houd dat vol en veel plezier verder!
  9. Loes de weijer:
    6 mei 2018
    Mooie titel .en zo te zien gaat het jullie wel goed .gelukkig .Weer mooie foto s .en voor morgen succes broertjes
  10. Leo en Petra:
    6 mei 2018
    Vervolg jullie tocht met plezier mannen het is keileuk om jullie verhalen mee te volgen!!
  11. Hillie:
    6 mei 2018
    Zo , wat weer een mooie verhalen! Veel plezier nog samen!
  12. Sanne:
    6 mei 2018
    Petje af Johan en Lion! Wat gaat het goed! Ook wij genieten hier in NL van mooi weer!
  13. Lies Schut:
    6 mei 2018
    Jullie kunnen bijna beginnen met zingen: We zijn er bijna!!!!
  14. WishWalker Jacob:
    7 mei 2018
    Fantastisch is het, dat jij/jullie nu eindelijk het doel zullen bereiken. Waaruit meer dan eens blijkt dat de weg ernaartoe mínstens zo mooi is als het eindstation. Good luck, mannen !
  15. Klaas Buis:
    7 mei 2018
    Heerlijk jullie zo zien genieten en het aftellen gaat beginnen en wat genieten wij van jullie
    Groetjes
  16. Dré en Angela:
    7 mei 2018
    Tof hoor dat steeds zo goed gaat en dat nu ook de temperaturen die wat aangenamer zijn. Respect jongens voor jullie uithoudingsvermogen !!! Hoeveel kilometer moeten jullie vanaf vandaag nog precies afleggen ? Hartelijke groet van ons.
  17. Hooijmaijers JWH:
    7 mei 2018
    Knap mannen nog even volhouden,succes.
  18. Anny en John:
    9 mei 2018
    Johan en Lion nog veel succes Geniet van al het moois onderweg en van elkaars gezelschap mooi om dit samen te kunnen delen.