Pelgrimszegen

2 april 2017 - Roermond, Nederland

Pelgrimsmis in de kathedraal van Roermond.

Zondag 2 april 2017 hebben we, Mieke, Ellen en Bert, Rita en Johan, de pelgrimsmis bijgewoond, die ieder jaar wordt gehouden in de kathedraal in Roermond voor pelgrims die dit jaar lopend of fietsend naar Santiago de Compostela reizen. De broeders van het St. Jacobsgilde en het Koninklijk Roermonds Mannenkoor verzorgden mede de dienst. Vele pelgrims waren aanwezig, sommigen waren al onderweg en kwamen met volledige bepakking binnenwandelen. Na afloop van de viering werden alle pelgrims gevraagd om naar het altaar te komen , waar wij met vele anderen de zegening kregen voor een behouden reis en het grootste reliek van de heilige Jacobus buiten diens begraafplaats Santiago de Compostela konden vereren.

Na de mis vertrokken alle pelgrims in een lange stoet naar een gebouw waar koffie en Limburgse vlaai klaar stond en waar we onze eerste stempel in het Credencial hebben laten zetten. Hier werden we ook getrakteerd op verhalen van Jan van Weerkom en koor Mazing Joy.
Deze mis is een begin van een lange wandeltocht, die op 20 mei 2017 zal beginnen in St Jean Pied e Port en zal eindigen in Santiago de Compostela in Noord-Spanje.  Een tocht van 800 km , die we willen afleggen via de Camino Francés en ongeveer 40 dagen in beslag zal gaan nemen.

Ondanks al deze voorbereidingen zullen er onderweg vele onverwachte dingen op ons afkomen, waar we nu nog geen weet van hebben. Ontmoetingen met andere pelgrims en de plaatselijke bevolking, de afwisseling in het landschap en de steeds veranderende weersomstandigheden en het ieder dag zoeken van een onderkomen voor de nacht.

Wij alle kunnen we zeggen:” Wij zijn klaar voor een lange reis”

1. Peter en lia:
    2 april 2017
    Nou het is echt serieus hoor moest je ook biechten ?????
  2. Anita v.d hork:
    2 april 2017
    Ja kan ik me voorstellen dat het heel bijzonder was. Santiago wacht op je. Dan is het weer heel bijzonder.
  3. Frenske:
    Schitterende Johan
    Ik kan mij voorstellen dat het wat doet met een mens.
    Heelveel veel suc-6 met deze onderneming.
    Het is niet niks.
    MvrG,
    Frenske.
  4. Vic en Vera .:
    2 april 2017
    Deze zegening is een goede aanmoediging 0m er tegenaan te gaan . Veel succes he .MVG VIC EN vera .
  5. Yvonne Bakkers:
    4 april 2017
    Heel leuk om jouw voorbereidings- en reisverhalen te kunnen volgen via deze logger.
    Kan me voorstellen dat je onder de indruk bent van zo'n ceremonie. Nu worden je plannen immers werkelijkheid. Nogmaals heel veel succes en geniet!
  6. Jan Weeterings:
    5 april 2017
    Veel succes alvast, Johan!! Wordt vast een mooie tippel..
    En niet vergeten: GENIET ERVAN!
  7. Wilma Boons.:
    6 april 2017
    Heel veel succes.
  8. Peter van Veen:
    7 april 2017
    Aftellen nu!
  9. Jeanne Baks:
    12 april 2017
    Heel begrijpelijk dat het je raakt! Het is ook heel wat! Veel succes en een goede en gezonde reis!