HET LAATSTE STUKJE VLAK.

29 april 2018 - Astorga, Spanje

Vanmorgen 4 gaden droog, vanmiddag 8 graden veel buien.

Elke keer zijn we blij om jullie reacties te lezen. Het doet ons goed. Bedankt hiervoor.

Vanmorgen zijn we niet zo vroeg opgestaan, het was maar 14 km naar Astorga.
Een bewuste keuze want wij wilden graag naar de kathedraal en naar het Gaudí paleis, ook heeft Astorga vele kerkjes en kloosters die we graag wilde bezoeken.

Na het ontbijt en emotioneel afscheid van Christine ( vanuit hier was ik vorig jaar naar huis gegaan en ze vertelde mij over haar moeilijke periode die ze achter de rug had) vertrokken we vol goede moet om half 9. Het was droog en lekker wandelweer. Het was een stuk prettiger lopen als de vorige dagen, de omgeving glooide we waren van het platte af. Na enkele km kwamen we aan in het dorpje Santibanez de Valdeiglesia, we hadden trek in koffie maar helaas niets open. Het was een domper want tot Astorga zouden we niets meer tegenkomen. Wat schetste onze verbazing? Na een km of 8 stond in het niemandsland een man met een kraampje met van alles, koffie, jus en diverse stukken fruit en dat allemaal voor een donatie. Jullie blij ik ook blij riep hij telkens. Een Camino kaootje zou Mieke zeggen. We genoten van onze koffie en vervolgde onze weg want het werd aardig donker en we wilde graag voor de regen binnen zijn. Helaas dat lukte niet, de laatste 2 km kwam het met bakken uit de hemel.
Na de incheck hebben we onze spullen op de kamer gezet en het was inmiddels droog,dus zijn we even de stad ingegaan.
Asturias Augusta was een belangrijke plaats onder de Romeinen en in het prinsendom van Asturië, verkeersknooppunt en de hoofdstad van de streek La Maragateria. De stad was sterk verbonden met de pelgrimsweg,wat wel bewezen wordt door het bestaan van bijna 25 Hospita in de omgeving in de Middeleeuwen en dat waren er bijna net zoveel als in Burgos, hoewel Astorga maar 1500 inwoners had. De pelgrims kwamen de stad in door de puerta del Sol en gingen, net als nu, verder door de Calle de San Francisco,een oude straat waar de vrijhandelaren en joden zich vestigde. De monumentale binnenstad is compact, het staat allemaal op een korte afstand bij elkaar, het bisschoppelijk paleis waar Gaudí de opdracht voor kreeg nadat de oude residentie van de prelaat van Astorga in 1866 door brand verwoest was en waar nu het museo de los caminos inzit. De torens van de kathedraal van Santa Maria, die pas na 300 jaar af was, zijn in de wijde omtrek te zien. Helaas door het slechte weer hebben we niet alles kunnen bewonderen en er foto’s van kunnen maken.
We hebben in de stad nog een heerlijke pelgimsmenu met een flesje wijn genuttigd.
Na een lekkere douche nog wat lanterfanten en dan weer naar bed.
Ja, een pelgrim hoeft maar aan 4 dingen te denken:
Lopen-eten-drinken-slapen en dit gaat ons goed af.

1. Stephanie Spijkers:
    29 april 2018
    Succes weer verder toppers zo trots op jullie😘😘😘
  2. Joeri:
    29 april 2018
    Weer een mooi verhaal!! Succes morgen met de volgende etappe.
  3. Wies:
    29 april 2018
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto`s.
  4. Jane:
    29 april 2018
    Zo zie je maar, het leven brengt verrassingen en weet wat je nodig hebt, eten en drinken.
    Leuk dat zo'n man daar staat en net wat jullie nodig hadden. Alles komt zoals het komt.
  5. Rita:
    geniet er van samen
  6. Martin Laarhoven:
    29 april 2018
    Ondanks het moeten presteren, hoop ik dat jullie er ook van kunnen genieten. Hoop voor ju,lie dat het morgen droog blijft. Dus morgen weer veel succes. Groetjes Martin
  7. Rita:
    Geniet er van samen
  8. Kevin:
    29 april 2018
    Fijn dat het voorspoedig gaat en zo te horen genieten jullie er van! Succes weer met de volgende etappe!
  9. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    29 april 2018
    mooie dag weer gehad zo te lezen ondanks de buien toch goede moed op naar morgen lekker slapen nu maar straks trusten en succes
  10. Klaas Buis:
    29 april 2018
    Hoi Johan en Lion wat fijn dat jullie samen kunnen genieten.
    Wat een mooie foto,s hoop er nog velen te zien voor morgen
    BUEN CAMINO.
  11. Koos en gerda:
    29 april 2018
    Bedankt voor je mooi reisverslag verbaasd me waar je de kennis vandaan haalt ook je foto's zijn mooi geniet er telkens van groetjes en morgen weer een mooie wandeldag toegewenst door koos en gerda
  12. Gwenda Spijkers:
    29 april 2018
    Een fijn stalletje langs de weg en tweemaal een douche (hemelwater en douchewater). Leuk om te lezen weer wat jullie meemaken. Succes morgen!
  13. Johan en Rita:
    29 april 2018
    Opletten wat de gids te vertellen heeft Koos!!
  14. Lion Spijkers:
    29 april 2018
    Dankjewel voor alle leuke reacties!👍
  15. Ina Slegers:
    29 april 2018
    Mooi verhaal weer. Succes met de volgende etappe.
  16. Klazien Post:
    29 april 2018
    Ha lion en Johan, ik geniet van jullie wandelverhalen, en wat komt het bekend voor Johan!
    fijn dat het jullie goed gaat en dat jullie zo genieten.
    Succes met de volgende kilometers, groetjes Klazien
  17. Yvonne Bakkers:
    29 april 2018
    Mooi verhaal Johan, mooie foto's! Zo krijgen we een goed beeld van jullie belevenissen. Op naar de volgende dag met nieuwe avonturen met hopelijk droog en zonnig maar niet te warm wandelweer en weer zo'n aardige meneer aan de kant van de weg die datgene aanbiedt waar jullie zo'n behoefte aan hebben. Dat maakt jullie tocht zo mogelijk nog mooier!!
    Succes morgen!
  18. Loes de weijer:
    29 april 2018
    Ik kijk elke avond uit naar jullie reisverslag .gelukkig weer een redder in nood op de weg .en zoals altijd weer mooie foto s .succes morgen johan en lion .
  19. John Spijkers:
    29 april 2018
    Succes verder en blijf er van genieten.
    Zo te lezen lukt dat prima.
  20. Jeanne Baks:
    29 april 2018
    Weer een mooi verslag. Jullie genieten weer.
    Ik vraag me wel af hoe het met Iwan gaat!? Is hij aan de beterende hand?
  21. Wilma Boons.:
    Heel veel succes.
  22. Antoinette van Uitert:
    29 april 2018
    Alle zegen komt van boven hè en ach, het gaat maar tot de huid en met nog maar 2 km lopen, kleinigheidje zou ik zeggen maar natte schoenen en sokken loopt niet zo fijn dus toch weer respect voor jullie dat jullie gewoon doorgaan!
    Het landschap is prachtig en wat een leuke en broodnodige verrassing, zo'n kraam met koffie en ander lekkers, gewoon doorgaan met lopen maar ook met genieten!
  23. Marie-Therese:
    30 april 2018
    Hopelijk vandaag weer een mooie etape. En nu klimmen maar. Succes mannen💋
  24. Johan en Rita:
    30 april 2018
    Het gaat al wat beter met Iwan Jeanne, vandaag naar de dokter.
  25. Iwan SPIJKERS:
    30 april 2018
    Eat sleep walk repeat...... goed bezig
  26. WishWalker Jacob:
    30 april 2018
    Góed bezig, WishWalker c.s!
  27. Lies Schut:
    30 april 2018
    Johan je kunt zien dat je je jarenlang met fotografie hebt bezig gehouden. De foto's zijn prachtig. Sterkte met de volgende etappes.
  28. Dré en Angela:
    30 april 2018
    We hebben respect voor jullie hoor, het is toch heel wat, zo'n voettocht.
    Hopelijk zijn de weergoden jullie goed gezind vandaag, succes jongens !!!
  29. Sandra, Eline, Maarten en Dieter:
    30 april 2018
    Hoi Johan en Lion, mooie en ontroerende verhalen, schitterende foto’s van het landschap! Erg vervelend te lezen dat Iwan naar huis moest, ook al was dat het beste voor Iwan. We kunnen ons goed voorstellen hoe rustgevend een wandeling door het landschap is met z’n twee. Ook wij zijn erg trots op jullie! Veel groeten en succes vanuit ons vakantieadres in Zeeland, de Bemties.
  30. Anja:
    30 april 2018
    Weer een mooi verslag Johan en ik weet dat jij goed kunt vertellen! hahaha. Veel succes en hopelijk wat beter weer voor jullie. Groetjes van een koud en regenachtig Tilburg
  31. Linda:
    30 april 2018
    Ben altijd weer benieuwd wat de dag jullie gebracht heeft; het is n mooi avontuur, geniet er maar van met volle teugen, want je bent zo op je eindbestemming, gr Linda
  32. Wil:
    2 mei 2018
    Succes met het verder wandelen👍👍🚶🏼‍♂️🚶🏼‍♂️