Dag 12 van Cirueña naar Vilamayor del Rio

1 juni 2017 - Belorado, Spanje

Evenwijdig aan het asfalt.

Het zou vandaag warm worden dus was er om 06.00 uur ontbijt. Toen we om half 7 vertrokken kwam de zon net op.het was een lange afdaling, meer dan 5 km, naar Santo Domingo de la Calzada. Dit is erg goed voor mijn kuiten. Santa Domingo staat bekend om zijn legende van de heilige La Calzada. Een pelgrimsgezin uit Keulen overnachten in de herberg van Santo Domingo. De meid vond de zoon wel leuk maar werd bos omdat ze geen aandacht kreeg. Ze verstopte een zilveren beker in zijn knapzak en verraadde hem. De jongen werd opgehangen. De diepbedroefd ouders gevolgde hun weg naar Santiago. Toen ze terug kwamen vonden ze hun zoonlief levend en wel. Ze rende naar de schout die net kip zat te eten, die wilde het niet geloven" Jullie zoon is net zo levend als de kip die ik zit te eten" zei hij. Meteen kwam de kip tot leven.
In de kerk is nog steeds een nis met 2 kippen. Helaas was de kerk nog gesloten toen wij daar om 8.00 uur waren en ging een uur later pas open.  de temperaturen liepen snel op en we besluiten door te lopen. Wij lopen verder lans de laatste wijngaarden evenwijdig langs de N-120. Het is niet prettig wandelen naar de Alto de la Pedraga door het voortdurend voorbijrazend verkeer. Boven op de heuvel ligt Grañon. In de, kaarsrechte, calle de Mayor zijn diverse voorzieningen. Hier hebben we ons welverdiende kopje koffie gedronken, we hadden inmiddels al weer 12 km gelopen. Op het einde van de straat gaan we naar rechts en dalen af naar de vlakte. Even later passeren we de grens met castilië de Leon. Bij de provinciegrens staat een bord met een gezwollen tekst       "ik ga waar ik ga, maar altijd vooruit". De temperaturen  waren inmiddels flink opgelopen naar 24 graden en op de vlaktes leek het wel warmer. Regelmatig liepen we parallel met de N-120. We passeerde hele kleine dorpjes zoals Redecilla del Camino, Castildelgado en Viloria.
In Villamayor del Rio hebben we, na 23,4 km, een taxi genomen naar ons slaapadres in Belorado op 6 km. Dit was gepland want de herberg zou een fantastisch onderkomen zijn. Nou dat is het ook, ieder een eigen bed met lakens en een dekbed. Ik deel de kamer met Ellen. Morgen gaan we terug met de taxi wat we willen elke km naar Santiago lopen!

1. Kees Timmermans:
    1 juni 2017
    Nou kanjer, het is weer een geweldig verhaal omgeving mooi en natuurlijk prachtige foto's, zeker een cursusje achter de rug! !!! Hihi Suc6 en ik blijf je verhalen met grote intresse volgen.
  2. Loes de weijer:
    1 juni 2017
    wat een leuk gezelschap ,zoals ik op de foto zie .morgen word de route misschien leuker .maar voor nu lekker slapen in een fris bedje .en ik neem nog steeds mijn petje voor je af johan ,en ook voor de dames .succes voor morgen
  3. Klaas Buis:
    1 juni 2017
    Weer een mooi verslag mooie foto's kijk alweer uit naar morgen .
  4. Wies:
    1 juni 2017
    Weer z`n mooi verhaal,,,alsof ik erbij ben,,,,nu lekker slapen, om vervolgens morgen weer de nodige km aan te kunnen,,,,,succes jongen en ik kijk weer uit naar je volgende verhaaltje.
  5. Jeanne Baks:
    1 juni 2017
    Ben het helemaal eens met de vorige spreker/schrijver.
    Zet 'm op en ga zo door. We genieten mee! Ik hoop dat je geen last meer hebt van pijnlijke benen!
  6. Mea:
    1 juni 2017
    Wel leuk om je te volgen geniet er maar van gr mea
  7. Jane:
    2 juni 2017
    Heerlijk Johan, een fris bed is altijd fijn. Die foto's zijn erg mooi vooral als jullie door dat landschap wandelen. Groeten :)
  8. Hans:
    Mooie verhalen Johan.
    Wij gunne het je zo.
    Hans en Maria.
  9. Lia Kwinkelenberg:
    2 juni 2017
    Dank dat we "mee mogen lopen" met deze mooie tocht. Geniet iedere avond van uitgebreid verslag en mooie foto's. Hoop dat de blessure meevalt. Zet hem op jullie kunnen het met elkaar. Groet aan Ellen
  10. Ineke leegangers:
    2 juni 2017
    Weer zo'n mooi verhaal Johan fijn dat de voet reis voorspoedig verloopt .. kijk alweer uit naar het volgende avontuur
  11. Anita van der heijden:
    9 juni 2017
    Super ervaring maak je mee zo mooi om mee te genieten
  12. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Heb je s'morgens het geklepper van de ooievaars gehoord .? Ik ben blij dat ik mee mag genieten , bedankt !