DE CAMINO OVER DE PÁRAMO !!

27 april 2018 - Villar De Mazarife, Spanje

Als eerste willen wij jullie bedanken voor de vele berichtjes!

Gisteren avond hebben we Iwan op de bus gezet, het was een domper en vannacht heb ik nog een traantje weg gepinkt.

Vanmorgen 6 graden en vanmiddag 17 graden met veel wind.

Om half zeven opgestaan en zonder ontbijt om 7 uur vertrokken. We verlieten León via de stenen brug over de Bernesega. Vroeger ging de pelgrim eerst langs het Hospita de SAN Marcos om zijn stuk brood te halen. Het is nu een parador en brood kregen wij niet. In zijn gids beschrijft Domenico Laffi hoe de hospitaleros hier een merkteken op de pelgrimspas zetten, bij wijze van stempel waardoor ze konden aantonen dat ze in León waren geweest. Na een km of 6 hebben wij ontbeten, een heerlijke grote kop koffie, een pannekoekje met jam, croissant en een verse jus.(€3,90)
Jaja wij zorgen goed voor ons eigen. Wij slaan de weg in naar de brug over de Bernesga en na een km of 5 waren we de stad uit en konden we de stijd aangaan met de PÁRAMO het ruige landschap van León. Hier liep de middeleeuwse pelgrimsroute in een rechte lijn over de onbeweeglijke vlakte en volgende hetzelfde tracé als de Romeinse route naar Astorga. Waar hij precies lag is niet bekend maar hij valt helemaal samen met de N-120 tussen León en Astorga en gaat vergezeld van het oorverdovend geraas van auto’s en vrachtauto’s. Wij hebben deze weg verruild voor een heerlijke alternatieve route door het platteland naar het dorpje Villares de Mazarife . Dit was de weg waar ik voorop jaar mijn blessure opliep. Wij hebben samen heerlijk gewandeld zonder verkeer gemarkeerd met stenen km paaltjes. Om 14.30 uur waren wij in onze herberg en heerlijk ons etappe drankje gedronken. Lekker gedoucht maar om de was te doen hadden we vandaag niet zo veel zin dus, die doen we morgen. Zojuist een heerlijk pelgrimsmenu gegeten en straks op tijd naar bed. Morgen het tweede traject van de PÁRAMO.

1. Joeri:
    27 april 2018
    Weer een mooi verhaal, ik kijk uit naar het verslag van morgen. Succes mannen...
  2. Corrie:
    27 april 2018
    Begrijp dat het balen iis dat Iwan naar huis is...maar mannen de tocht der tochten is nu echt begonnen..succes..👍😉
  3. Martin Laarhoven:
    27 april 2018
    Oke mannen. Mooi verhaal en een mooie route. Wat wil je nog meer. Morgen weer veel succes.
    Groetjes martin
  4. Helma vermeer Nichtje van Thes:
    27 april 2018
    Mooie foto,s met leuk verhaal over de pelgrims succes en op naar volgende verhaal
  5. Jane:
    27 april 2018
    Nou hartstikke goed dat ondanks de domper jullie doorgegaan zijn, vergt wilskracht.
    Geniet ervan samen.
  6. Klaas Buis:
    27 april 2018
    Mooi verslag zie al uit naar morgen succes
  7. Loes de weijer:
    27 april 2018
    Ik snap het dat je een traantje hebt gelaten johan .het is ook niet niks .fijn dat je je avontuur met jullie lion door kunt zetten .slaap ze en succes morgen
  8. John & Andrea:
    28 april 2018
    Ateam, heel knap hoe jullie samen deze tegenvaller hebben getackeld...
  9. Rita:
    28 april 2018
    Fijn dat het nu wel goed is gegaan op naar morgen.
  10. Jeanne Baks:
    28 april 2018
    Pijnlijk, letterlijk en figuurlijk voor Iwan en voor jou en je broer, Johan! Succes op je verdere tocht! Ik duim dat jullie het zonder blessures kunnen volbrengen.
  11. Monique:
    28 april 2018
    Fijn dat het goed gegaan is .Jullie komen er wel veen succes kijk uit naar het volgend verhaal .
  12. Ineke leegangers:
    28 april 2018
    Ik reis weer een beetje mee door je mooie verhalen en foto's. Op naar het volgende verslag succes
  13. Antoinette van Uitert:
    28 april 2018
    Knap hoor mannen, dat jullie zo met tegenslag om kunnen gaan zegt wel iets over jullie doorzettingsvermogen en de wil om jullie doel te bereiken! We kijken weer uit naar het vervolg van jullie verhaal en de foto's👍🏻
  14. Jeanne klijberg:
    28 april 2018
    Zo...dat obstakel heb je genomen. Vanaf nu fluitend naar het eindpunt met je broertje!!
    Wel jammer dat Iwan er niet meer bij is. ( beterschap en een snel herstel Iwan!)
  15. Lies Schut:
    28 april 2018
    Succes mannen, het is nog maar 280 km!
  16. Koos en gerda:
    28 april 2018
    Zet m op broertjes het gaat lukken en geniet van jullie tocht groetjes
  17. Peter en lia:
    28 april 2018
    knap succes het gaat jullie lukken peter en lia