Alsmaar hoogvlaktes

11 juni 2017 - Reliegos, Spanje

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt ben ik weer wat bekomen van de ongemakken van de laatste dagen. Ik hoest al enkele dagen maar de medicijnen beginnen te werken. Plotseling kreeg ik gisteren onderweg ook nog diarree dus gisterenavond maar niet gegeten.

Vandaag ben ik weer de oude en zijn we om 07.30 uur gestart voor de etappe van 17 km. Omdat we gisteren gekozen hebben voor de  alternatieve route lopen we weer op de oude Romeinse heerweg, zonder voorzieningen en zonder schaduw. Heel in de verte liep, parallel met ons, een spoorlijn en als er een trein langs kwam was dat een welkome afwisseling. De temperaturen liepen al flink op, nu om 15.30 uur al 32°

Onder een schaarse boom hebben we de gisteren gekochte broodjes opgegeten. We genoten van een wat langere rust en een half uurtje  later stapte weer op. We miste wel het dorpje El Burgo Ranero, dat nauwe banden heeft met de Camino, en best wel vele voorzieningen heeft. Vele pelgrims overnachten hier. Toch vonden we het een goede keuze om de Romeinse heerweg te nemen.

Te hoogte van het dorpje Villamoros de Mansilla, was een rustplaats in de schaduw waar verschillende pelgrims aan het rusten waren oa een Italiaans echtpaar. Er kwam een Belg naast ons zitten en deelde zijn sinaasappel met ons. Hij vertelde dat hij op 1 maart in Brugge was vertrokken en hoopte 24 Juni weer thuis te zijn voor de 24e verjaardag van zijn trouwdag. Wij waren van mening dat dat wel een zware opgave was, elke dag 35 km met deze hitte. Dat besefte hij ook en zei dat hij in de volgende plaats bleef slapen en een lekkere pint ging pakken.Hij hielt ook bij hoeveel nationaliteiten hij had gesproken, het waren er 21.

Nog een klein stukje, 5 km, naar Reliegos waar wij gaan overnachten.In het begin van het dorp staan grotten,dit waren oude bodega's maar tegenwoordig staan de wijngaarden droog. Het is een dorp met 300 inwoners die leven van het verbouwen van tarwe, haver en gerst.

We slapen in Albergue El Ada. Deze herberg is van binnen gemoderniseerd en het is er goed vertoeven. Het avondeten is vegetarisch iets met schapen kaas. Ik ben benieuwd. Nog 332.7 km te gaan en het wordt alleen maar warmer. De temperaturen gaan deze week oplopen naar 39°.

1. Frenske:
    11 juni 2017
    Weer een geweldig verslag Johan.
    Nogmaals heel veel suc-6.
  2. Frenske:
    Nog even volhouden.
    Weer een mooi verslag.
    Super om jullie verrichtingen te volgen toppie.
  3. Lion Spijkers:
    11 juni 2017
    Je ondervindt nu de ontberingen en ongemakken van een pelgrim, maar ze lijken weinig vat op je te hebben. De verhalen en foto's ze zijn prachtig, ik kijk iedere dag uit naar je Whatsappjes.

Zo trots op mijn grote broer!!!
  4. Jane:
    11 juni 2017
    Komende tijd goed drinken Johan en zouteen dingen eten want je verliest veel vocht. Succes hoor met die warmte. Mooie ervaring weer. :)
  5. Hans:
    Hallo Johan.
    Jammer dat je een beetje ziek bent geweest.
    Maar goed te horen dat het weer beter gaat, gelukkig maar.
    Dat kun je nu niet gebruiken.
    Ik vindt je verslagen geweldig en leuk om te lezen, kijk nu al uit naar de volgende.
    Let op met dat hete weer.
    Groeten. Hans en Maria.
    Tot morgen.
  6. Martin Laarhoven:
    11 juni 2017
    Vol houden Johan. Je kunt het. Ik ben weer voor 5 weken in Portugal aan het werk. Veel succes en tot september. Groetjes martin
  7. Koos en gerda:
    11 juni 2017
    Johan zoals beloofd je belevenissen van je pelgrims tocht aan André schoenmakers vertelt hij vond het ook een prestatie wat jij daar presteert ook bij ons is het t gesprek van de dag we vinden je een kanjer we houden van je jij gaat het Flikken xxxx
  8. Monique:
    12 juni 2017
    Verhalen en foto's prachtig zie dat je genoeg drinkt want als het zo warm wordt .We volgen je elke dag .
  9. Jeanne Baks:
    12 juni 2017
    De Romeinse Heerweg lijkt me afzien! Dan moet je toch, letterlijk en figuurlijk, stevig in je schoenen staan! Petje af Johan! Of nee, hou het toch maar op in die hitte! Maar je snapt uiteraard wel wat ik bedoel. Wandel met zin. Je vrouw zal het wel spannend vinden allemaal. Ook voor haar duim ik dat alles zo goed zal blijven gaan. Hartelijke groeten uit een, nogal, fris Oosterhout.
  10. Ineke leegangers:
    12 juni 2017
    Hè Johan fijn dat je weer opgeknapt bent ... en vind je verhalen echt prachtig kijk alweer uit naar het volgende avontuur ... zorg goed voor je zelf pelgrim en tot morgen gr ineke
  11. Gwenda Spijkers:
    12 juni 2017
    Trots op je! Geweldig weer om te lezen!
  12. Kees Timmermans:
    13 juni 2017
    Een pint hebben jullie zeer zeker verdiend Proost
    Wederom een mooi verhaal en ik wens jullie veel succes.
  13. Vic en Vera .:
    17 juni 2017
    Geweldige verhalen ! We kunne er nie genoeg van krijgen .
    Je kunt het he Johan !!!